علیاصغر کرباسی، رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای تربتحیدریه، اعلام کرد که حمل بار توسط بیش از ۲ هزار دستگاه خودرو سنگین صورت میگیرد. این خودروها زیر پوشش ۲۰ شرکت حملونقل کالا و فرآوردههای نفتی فعالیت میکنند. او افزود که این شرکتها دارای یک انجمن صنفی مخصوص به خود هستند و همچنین یک انجمن صنفی رانندگان نیز وجود دارد که نزدیک به ۴ هزار راننده تحت پوشش آن مشغول به کارند.
تنوع بار و لزوم بارنامه قانونی
کرباسی توضیح داد که عمده باری که از تربتحیدریه به سایر نقاط کشور حمل میشود شامل تولیدات معدنی، محصولات کشاورزی فصلی و خردهبار است. وی بر وظیفه نظارت بر فعالیتهای قانونی کامیونها، از جمله داشتن بارنامه، تأکید کرد و افزود: “حمل بار بدون بارنامه غیرقانونی است و بیتوجهی به اجرای این قانون، علاوه بر نادیده گرفتن حقوق دولت، مشکلات دیگری برای مردم و به خصوص مالک بار به وجود میآورد که از جمله میتوان به مشکل بیمه کالا در زمان تصادف یا مفقودی بار اشاره کرد.” این نکته بر اهمیت و ضرورت رعایت قوانین در حمل و نقل جادهای تأکید میکند تا از بروز مشکلات حقوقی و مالی برای همه طرفین جلوگیری شود.
حملونقل مسافر: جابهجایی ۵۹۰ هزار نفر در سال
در بخش حملونقل مسافر، کرباسی اظهار کرد که در حال حاضر، ۵۹۰ هزار نفر مسافر در سال با ۳۵ دستگاه اتوبوس جابهجا میشوند که زیر پوشش چهار شرکت حملونقل در تربتحیدریه سازماندهی شدهاند. علاوه بر این، سه شرکت مینیبوسرانی و دو شرکت مسافربری سواری با کمک ۸۰ دستگاه سواری زردرنگ، مسافران این خطه را به شهرهای اطراف منتقل میکنند. این آمار نشاندهنده گستردگی شبکه حملونقل عمومی در این شهرستان است.
چالشهای پیش روی رانندگان: از معیشت تا هزینههای سنگین
رئیس اداره راهداری و حملونقل جادهای تربتحیدریه به چالشهای مهم پیش روی رانندگان خودروهای سنگین اشاره کرد. او با تأکید بر اینکه معیشت رانندگان و خانوادههایشان با سختی مواجه است، گفت: “موضوع تعمیر و نگهداری کامیون و اتوبوس در شرایط کنونی بسیار هزینهبر است.” وی افزود: “هرچند قیمت سوخت دولتی است و برنامهای برای افزایش آن وجود ندارد، اما هزینه خرید لاستیک، لوازم یدکی و تعمیرات بسیار زیاد است که به مهمترین چالش کنونی رانندگان تبدیل شده است.” این مسائل میتواند به طور مستقیم بر توانایی رانندگان برای ادامه فعالیت و ارائه خدمات حمل و نقل تأثیر بگذارد.
کرباسی در ادامه توضیح داد که تعیین مبلغ کرایه، غالباً بر مبنای “تن کیلومتر” و قانون عرضه و تقاضا و در نهایت به صورت توافقی تعیین میشود. شهرستان تربتحیدریه با جمعیتی بالغ بر ۲۲۵ هزار نفر، در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
با توجه به نقش حیاتی حملونقل در اقتصاد منطقه و کشور، آیا میتوان راهکارهای حمایتی و زیرساختی مناسبتری برای رفع چالشهای پیش روی رانندگان و شرکتهای حملونقل در نظر گرفت تا این شریان حیاتی با قدرت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد؟
پیوستن انجمن حمل و نقل بینالمللی ایران به اتحادیه جهانی IRU
پیوستن انجمن حمل و نقل بینالمللی ایران به اتحادیه جهانی IRU