همه چیز درباره حمل و نقل بین المللی را می توان در این جمله خلاصه کرد؛ حمل و نقل بینالملل، شبکهای پیچیده و پیشرفته از جابجایی کالاها بین کشورهای مختلف است که انواع روشها، خدمات و فرایندها را شامل میشود. همه اجزای این صنعت از حمل و نقل جادهای و ریلی گرفته تا حمل و نقل هوایی و دریایی، به یک هدف مشترک یعنی تحویل ایمن، سریع و اقتصادی کالا به مقصد نهایی میپردازند. در مرکز این ارتباطات، شرکتهای حمل و نقل بین المللی قرار دارند و نقش کلیدی در رشد و پایداری اقتصادی ایفا می کنند.
شرکت حمل و نقل بینالمللی دریا زمین اروند یکی از برجستهترین شرکتهای فعال در این حوزه است که با دارا بودن شبکه ای گسترده از مسیرها و نمایندگیهای بینالمللی (در اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، خاورمیانه و خاور دور)، حمل و نقل ایمن و سریع کالاها را از مبدأ تا مقصد تضمین میکند. زمین اروند بر کیفیت، اعتمادپذیری و شفافیت در خدمات تأکید دارد و تمامی مراحل حمل بار، از بارگیری تا تحویل نهایی، با دقت کنترل میشود.
وقتی حرف از حمل و نقل بین الملل به میان می آید برای جابجایی هر کالایی لازم است ویژگیهای بهترین شرکت حمل و نقل بین المللی را بشناسید تا انتخاب بهتری داشته باشید. توانایی ارائه خدمات متنوع، امنیت بالا در جابجایی کالا، سرعت مناسب، شفافیت در هزینه حمل ونقل بین المللی و پشتیبانی ۲۴ ساعته مشتریان از مهمترین این ویژگی هاست. شرکت حمل و نقل بینالمللی دریا زمین اروند با بهرهگیری از این اصول، خدماتی بینظیر در حمل و نقل بین المللی تهران و سایر نقاط کشور ارائه میدهد. انتخاب این شرکت به دلیل تعهد به کیفیت، دقت در برنامهریزی و تحویل بهموقع، برای هر کسبوکاری اطمینانبخش است.
برخی از خدمات شرکت دریا زمین اروند:
- حمل و نقل دریایی
- حمل ترکیبی از طریق خطوط کشتیرانی
- حمل و نقل هوایی
- حمل و نقل زمینی (جادهای و ریلی)
- ارائه خدمات انبارداری و توزیع
- ترخیص کالا از گمرک
- مشاوره تخصصی حمل ونقل بین المللی
حمل و نقل بین المللی کالا
در حمل و نقل بین المللی کالا به عنوان رکن اصلی تجارت جهانی، باید کیفیت، دقت و زمانبندی همیشه اولویت داشته باشد. شرکت دریا زمین اروند، با فراهم کردن زیرساختهای مناسب، تمامی مراحل انتقال کالا را به شکلی حرفهای انجام میدهد. این شرکت در ارسال بار به اروپا و آسیا، با شبکههای لجستیکی مطمئن و نمایندگیهای معتبر همکاری دارد تا حمل و نقل بین المللی ایران اروپا را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. این امر باعث شده است تا مشتریان با خیالی آسوده از خدمات حرفهای و ایمن این شرکت استفاده کنند.
حمل و نقل بین المللی چیست؟
در تجارت بینالملل یک کالا ممکن است از مرزهای یک یا چند کشور عبور کرده تا به مقصد برسد. بنابراین حمل و نقل بینالمللی اشاره به روشهایی دارد که یک کالا از مبدا شروع به حرکت کرده و به مقصد مورد نظر میرسد. بنابراین در اینجا باید یک سری الزامات و قوانین بینالمللی (ترم های اینکوترمز) از جانب خریدار یا فروشنده رعایت شود. این در حالی است که در حملونقل داخلی صرفا استانداردها و و رویههای داخلی مدنظر قرار میگیرد.
نحوه بستهبندی، انواع روش های حمل و نقل کالا در بازرگانی، در نظر گرفتن قواعد بینالمللی از جمله اینکوترمز و برخی موارد دیگر از جمله الزامات مهمی هستند که باید در حمل و نقل بینالمللی به آنها توجه کرد. در این نوع حمل و نقل ممکن است محموله مورد نظر یک کالا، بسته، نامه یا هر مورد دیگری باشد.
برای این کار نیاز است که شما به عنوان صادرکننده یا واردکننده به قوانین بینالمللی، اصطلاحات بازرگانی خارجی، رویههای مرسوم و برخی نکات دیگر مسلط باشید. روشهای مختلفی در این خصوص وجود دارد که از جمله آنها میتوان به حملونقل جادهای، هوایی، ریلی و دریایی اشاره کرد.
هر کدام از انواع حمل و نقل دارای مزایا و معایب مختلفی بوده که بهتر است قبل از صادرات کالا، به آن دقت کرد. در ادامه ضمن تعریف هر کدام از این روشها، به مزایا و معایب آنها اشاره خواهیم کرد.
معمولا دو رویه مرسوم در حملونقل بینالمللی وجود دارد که شامل روش کریر (CARRIER) و فورواردر (FORWARDER) است. این دو رویه در تمام روشهای حملونقل از قبیل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی وجود داشته و علیرغم شباهتهایی که دارند، تفاوتهایی دارند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
انواع حمل و نقل بین المللی کالا
همانطور که گفته شد، روش های حمل و نقل کالا در تجارت بین الملل به طور عمده از طریق سه خط زمینی، دریایی و هوایی صورت میپذیرد که هر یک با توجه به متغیرهای مختلفی مانند نوع بار، مسافت جابهجایی، هزینه و امنیت و… مزایا، معایب و کارکردهای متفاوتی دارند.
حمل و نقل دریایی؛ مزایا و معایب آن
بدون اغراق میتوان گفت که بیشترین حجم کالاها از طریق حمل و نقل دریایی صورت میگیرد و یکی از مرسومترین انواع روشهای حمل و نقل بینالمللی کالا محسوب میشود.
نصف وسعت زمین را آب دریا و اقیانوسها پوشانده و تقریبا اکثر کشورهای جهان به آبهای آزاد و دریاها راه دارند. ایرانی نیز به یکی از مهمترین آبراههای جهان یعنی خلیج فارس دسترسی داشته و حجم بسیار زیادی از کالاهای تولیدی کشور از این راه صادر میشود.
ضمن آنکه دریای مازندران نیز راه ارتباطی بسیار مناسبی برای ارتباط و صادرات کالا به کشورهای اوراسیا محسوب میشود که کشورهای مختلفی را در بر میگیرد. از مهمترین مزایا و معایب حمل دریایی موارد زیر را میتوان نام برد:
- برخلاف روشهای دیگر از روش دریایی میتوان به اکثر دنیا صادرات کرد.
- نسبت به روش زمینی، بهترین روش برای مسیرهای طولانی است.
- زمان رسیدن کالا به مقصد معمولا طولانی خواهد بود.
- نسبت به روش هوایی معمولا هزینه کمتری دارد.
- در روش دریایی انواع کالاها در ابعاد و مقیاس مختلف را میتوان صادر کرد.
- خطرات و حوادث طبیعی در این روش معمولا بیشتر است.
حمل و نقل هوایی؛ مزایا و معایب آن
یکی دیگر از انواع روش های حمل و نقل بین المللی حمل هوایی است. حمل و نقل هوایی با اختراع هواپیما ایجاد شده و نسبت به سایر روشها یک روش جدید به شمار میرود. معمولا در هر کشوری پایانه های هوایی باربری وجود دارد که از آنها به عنوان فرودگاههای باربری نیز یاد میکنند.
در ایران نیز چندین فرودگاه باربری و صادرات کالا وجود دارد که فرودگاه پیام کرج یکی از آنها محسوب میشود. در میان انواع حمل و نقل معمولا از روش هوایی کمتر استفاده میشود. این روش مزایا و معایبی را به همراه دارد که به صورت زیر است:
- کالا در سریع ترین زمان ممکن به مقصد میرسد.
- امنیت کالا در برابر حوادث بسیار بالا است.
- هزینه روش هوایی نسبت به سایر روشها بالا است.
- امکان فاسد شدن یا خرابی کالا به حداقل ممکن میرسد.
- دردسرهای این روش نسبت به سایر روشها معمولا کمتر است.
- برخی از کالاها را نمیتوان از طریق حمل و نقل هوایی جابجا کرد.
بهترین حالت برای استفاده از روش هوایی زمانی است که شما قصد دارید که یک کالای فاسدشدنی را صادر کرده یا آنکه بنا به هر دلیل زمان رسیدن کالا به مقصد برای شما مهم باشد. در غیر اینصورت بهتر است از سایر روشهای حمل و نقل استفاده کرد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
حمل و نقل جادهای؛ مزایا و معایب آن
حمل و نقل بین المللی زمینی قدیمیترین و اصلیترین روش حمل و نقل بین المللی کالا از سراسر جهان بوده که هم اکنون نیز حجم قابل توجهی از تجارت دنیا از این طریق صورت میگیرد. جاده ابریشم و سایر راههای ارتباطی بین کشورها، شاهدی بر قدیمی بودن این روش است.
از آنجا که ایران با همسایگان خود ارتباطات تجاری زیادی داشته، بنابراین بخش قابل توجهی از صادرات کالا از طریق روش جادهای صورت میگیرد. روش جادهای را میتوان یکی از مرسومترین روشها در حمل و نقل کالا دانست. کامیون اصلیترین روش حمل و نقل کالا در روش جادهای بوده و شرکتهای حمل و نقل زمینی اصلیترین بازه این حوزه هستند. از مزایا و معایب آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- این روش برخلاف روش دریایی یا هوایی برای همگان در دسترس است.
- در روش جادهای دیگری نیازی به تخلیه بار در بنادر وجود ندارد.
- بهترین روش برای صادرات به مسیر کوتاه خصوصا کشورهای همسایه است.
- ریسک روش جادهای بیشتر از روش هوایی بوده و امنیت آن کمتر است.
- برای صادرات به کشورهای دوردست نمیتوان از این روش استفاده کرد.
- زمان رسیدن کالا به مقصد به مراتب کمتر از روش دریایی است.
- میزان هزینه روش جادهای کمتر از روش هوایی یا حتی دریایی است.
- هزینه بستهبندی در این روش به مراتب کمتر خواهد بود.
- امکان فاسد شدن برخی کالاها در مسیرهای طولانی وجود دارد.
- امکان صادرات کالا در حجم بالا در این روش مسیر نیست.
حمل و نقل زمینی یکی پرکاربردارین انواع حمل ونقل بین المللی است که در این روش از حمل بین المللی ماشین های بزرگ همانند کامیون، تریلی و… ترانزیت میشوند.
حمل و نقل ترکیبی؛ مزایا و معایب آن
حمل و نقل ترکیبی بین المللی به روشی گفته میشود که در آن کالا از مبدا تا مقصد از چندین نوع وسیله نقلیه (مثل کشتی، کامیون، قطار و هواپیما) استفاده میکند. این روش به دلیل انعطافپذیری بالا و امکان پوشش مسافتهای طولانی و مناطق مختلف، بسیار پرکاربرد است اما همانند سایر روشها مزایا و معایب خود را دارد. در ادامه به صورت خلاصه به مزایا و معایب این روش میپردازیم. مزایای حمل و نقل ترکیبی:
- انعطافپذیری بالا: امکان انتخاب بهترین مسیر و وسیله نقلیه برای هر بخش از مسیر
- کاهش هزینهها: با استفاده از هر وسیله نقلیه در بخش مناسب، هزینههای کلی کاهش مییابد.
- سرعت بیشتر: با ترکیب روشهای مختلف، زمان حمل و نقل کاهش مییابد.
- پوشش گسترده: امکان حمل کالا به مناطق دور افتاده و بدون دسترسی مستقیم به بنادر یا فرودگاهها
- کاهش ریسک آسیب به کالا: با انتقال کالا بین وسایل نقلیه، احتمال آسیب دیدگی کاهش مییابد.
معایب حمل و نقل ترکیبی در حمل بین المللی:
- پیچیدگی فرایند: هماهنگی بین چندین شرکت حمل و نقل و انتقال کالا بین وسایل نقلیه، نیازمند برنامهریزی دقیق است.
- احتمال تأخیر: هرگونه تأخیر در یک مرحله، کل فرآیند را تحت تأثیر قرار میدهد.
- هزینههای اضافی: هزینههای مربوط به بارگیری، تخلیه و انتقال کالا بین وسایل نقلیه، به هزینههای کلی اضافه میشود.
- مشکلات در ردیابی کالا: ردیابی کالا در طول مسیر پیچیدهتر است.
بهترین روش های حمل و نقل کالا در تجارت بین الملل
حمل و نقل کالا در تجارت بینالمللی یکی از جوانب حیاتی است که میتواند تأثیر مستقیم بر موفقیت یا شکست یک تجارت داشته باشد. بهترین روش حمل و نقل بین المللی بستگی به نوع کالا، مسافت و مقصد دارد. برای مثال، حمل و نقل کالاهای سنگین و بزرگ مانند ماشین ها و تجهیزات صنعتی با استفاده از کشتی و قطار مناسب تر است، در حالی که حمل و نقل کالاهای حساس و زمان بندی شده با استفاده از هواپیما مناسب تر است.
علاوه بر این، هزینه های حمل و نقل، زمان تحویل و قوانین گمرکی نیز باید در نظر گرفته شود. بنابراین، برای انتخاب بهترین روش حمل و نقل بین المللی، بهتر است با شرکت حمل و نقل بین المللی مشورت کنید.
عوامل موثر بر انتخاب حمل و نقل بین المللی
انتخاب نوع حمل و نقل بین المللی نیز تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد. در زیر، عوامل موثر بر انتخاب نوع حمل و نقل بین الملل را بررسی میکنم:
مسافت جغرافیایی
فواصل طولانی مسافتها ممکن است نیازمند حمل و نقل هوایی یا دریایی باشد، در حالی که مسافتهای کوتاهتر ممکن است با حمل و نقل جادهای یا راهآهن پوشش داده شوند. یکی از پرتردد ترین مقاصد تجاری در جهان، بنادر چین است لذا با توجه به نوع مسافت و حجم محمولههای تجاری، حمل با کشتی از جمله روش های حمل و نقل بین المللی است که برای حمل بار از چین به ایران توصیه میشود.
هزینهها و هزینههای مختلف
هزینههای مرتبط با حمل و نقل، از جمله هزینههای حمل و هزینههای مرتبط با گمرک و ترتیبات واردات/صادرات، تأثیر زیادی بر انتخاب نوع حمل و نقل دارند.
سرعت تحویل
اگر سرعت تحویل اهمیت داشته باشد، حمل و نقل هوایی به عنوان گزینهای سریع و کارآمد مطرح میشود.
نوع کالا
ویژگیهای خاص کالا، نظیر حساسیت به دما یا شرایط خاص نگهداری، ممکن است تعیین کننده نوع حمل و نقل باشد.
مقررات گمرکی و اداری
مقررات گمرکی و اداری ممکن است نوع حمل و نقل را تحت تأثیر قرار دهند. زمان ویژه برای گمرکرفت و آمد، مقررات مربوط به ترانزیت، و امور مرتبط با مستندات اسناد اداری نقش مهمی در این زمینه ایفا میکنند.
وضعیت زیرساختها
وجود زیرساختهای مناسب برای حمل و نقل، مانند بنادر، فرودگاهها، و شبکههای حمل و نقل دریایی و هوایی، نقش حیاتی در تصمیمگیری ایفا میکند.
ریسکها و امانت
برخی نواحی و راههای حمل و نقل ممکن است به دلیل عوامل امنیتی یا ریسکهای خاص، مناسب نباشند.
موانع زبانی و فرهنگی
تفاوتهای زبانی و فرهنگی ممکن است در انتخاب نوع حمل و نقل تأثیرگذار باشد. ارتباطات و تدابیر مربوط به موانع فرهنگی میتواند در انتخاب نوع حمل و نقل مؤثر باشد.
تحریمها و تنشهای سیاسی
تحریمها یا تنشهای سیاسی ممکن است مسیرها و نوع حمل و نقل را تحت تأثیر قرار دهند و انتخابات را محدود کنند.
مشخصات ویژه نقلوانتقال
خصوصیات و ویژگیهای خاص نقلوانتقال مانند امکانات بستهبندی، بارگیری و تخلیه، و موارد مشابه نیز در انتخاب نوع حمل و نقل تأثیرگذار هستند.
این عوامل به صورت ترکیبی و با توجه به شرایط خاص هر حالت، تصمیمگیرندگان را در انتخاب نوع حمل ونقل بین المللی تحت تأثیر قرار میدهند.
تفاوت کریر و فورواردر
شرکتهای کریر و فورواردر دو نوع از شرکتهای حمل و نقل بینالمللی کالا و بازیگران این حوزه محسوب شده که تجار و بازرگانان کالاهای خود را معمولا از طریق آنها صادر میکنند. البته کریر و فورواردر ممکن است یک شخص حقیقی یا حقوقی باشند.
کریر به یک شرکت حمل و نقل کالا گفته میشود که از طریق انعقاد قرارداد با فرستنده یا صادرکننده کالا، متعهد میشود که بار مورد نظر را به مقصد برساند. معمولا اینگونه بوده که شرکتهای کریر خود مالک و صاحب وسیله حمل و نقل نیز هستند یا آنکه آن را اجاره کردهند.
از جمله شرکتهای کریر میتوان شرکتهایی را نام برد که در زمینههای هوایی، ریلی، دریایی و سایر روشها فعالیت دارند. شرکتهای کریر بر مراحل مختلف حمل کالا از جمله بارگیری، تحویل کالا به گیرنده آن در مقصد، انجام مراحل گمرکی و برخی موارد دیگر نظارت داشته و آنها را انجام میدهند. بنابراین دایره خدمات و البته مسئولیت آنها بالاتر از شرکتهای فورواردی است.
شرکتهای فورواردی اشخاص حقوقی یا حتی بعضا حقیقی بوده که از طرف فرستنده یا صادرکننده کالا مبلغ خاصی را دریافت و در قبال آن زمینه های ارسال کالای مورد نظر را فراهم میکند. در واقع فورواردر به نوعی یک واسطه محسوب میشود. واسطهای که یک طرف آن صادرکننده کالا و طرف دیگر شرکتهای حمل و نقل و باربری هستند.
در این روش، فورواردر معمولا مسئولیت حمل بار را بر عهده نداشته و بنابراین ریسک آن از روش کریر بیشتر خواهد بود. هر چند که غالبا روشهای حمل کالا از این طریق ارزانتر از روش قبلی است. فورواردر برخلاف شرکتهای کریر خود صاحب یا اجارهکننده وسیله حمل کالا نیست و این کار شرکتهای حمل و نقل با واسطه او انجام میدهند.
منبع (بهترین شرکت های حمل و نقل بین المللی): https://aslforwarder.com/حمل-و-نقل-بین-المللی/
این مقاله یک رپورتاژ آگهی است و مسئولیت محتوای آن با سفارش دهنده رپورتاژ می باشد. نوین بار مسئولیتی در خصوص محتوا و خدمات معرفی شده ندارد.