دومین قطار گردشگری مثلث طلایی با هدف توسعه گردشگری ریلی و معرفی ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی سه شهر یزد، شیراز و اصفهان، شامگاه چهاردهم آبانماه ۱۴۰۴ از تهران حرکت کرد و صبح روز بعد در ایستگاه یزد توقف داشت. این قطار نمادی از تلاش برای پیوند صنعت حملونقل ریلی با گردشگری پایدار در کشور است.
جزئیات حرکت قطار گردشگری مثلث طلایی
سیدرضا سادات حسینی، مدیرکل راهآهن یزد، اعلام کرد این قطار با ظرفیت و تجهیزات نوین ساعت ۲۳:۵۵ روز دوشنبه ۱۴ آبان از ایستگاه تهران به راه افتاد و ساعت ۰۸:۱۵ صبح سهشنبه ۱۵ آبان در یزد توقف کرد. این قطار شامل سه سالن چهار نفره از نوع «غزال نوین» و متعلق به شرکت ریلسیر کوثر است.

برنامه سفر گردشگران در یزد و ادامه مسیر
بر اساس برنامهریزی انجامشده، گردشگران پس از ورود به یزد یک روز کامل را به بازدید از جاذبههای تاریخی، فرهنگی و جهانی این شهر اختصاص میدهند. سپس ساعت ۲۲:۴۰ همان روز، مسیر خود را به سمت شیراز ادامه خواهند داد تا سفر در مسیر مثلث طلایی گردشگری تکمیل شود.
اهمیت گردشگری ریلی در توسعه پایدار
مدیرکل راهآهن یزد با تأکید بر اهمیت تقویت زیرساختهای گردشگری ریلی گفت: اجرای این طرح گامی مؤثر در راستای توسعه صنعت گردشگری و ایجاد تجربهای متفاوت برای مسافران داخلی و خارجی است. به گفته او، استقبال گردشگران میتواند زمینهساز تداوم و گسترش اینگونه سفرهای ریلی در مسیرهای دیگر کشور باشد.
جمعبندی
حرکت دومین قطار گردشگری مثلث طلایی نشاندهنده توجه روزافزون به ظرفیتهای گردشگری ریلی در ایران است. این طرح علاوه بر معرفی میراث فرهنگی و تاریخی شهرهای یزد، شیراز و اصفهان، میتواند به توسعه پایدار گردشگری، رونق اقتصادی و افزایش تعاملات فرهنگی در کشور کمک کند.
از ایده تا اجرا؛ چرا بسیاری از طرحهای بزرگ در حد حرف میمانند
قرارگاه خاتم و ساخت ۳۰۰ تقاطع غیرهمسطح؛ سرعتگیری در گرهگشایی ترافیک شهری
احیای راهآهن تاریخی حجاز؛ از میراث عثمانی تا کریدور منطقهای نوین

علیرضا سبحانی
او فارغالتحصیل رشته مدیریت حمل و نقل است و فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۹۴ به عنوان نویسنده در یک وبلاگ تخصصی درباره حمل و نقل شهری آغاز کرده است. وی پس از کسب تجربه، به مجلات و وبسایتهای معتبر در این حوزه پیوست و در حال حاضر، دبیر سرویس اخبار حمل و نقل در یک مجله تخصصی این صنعت است.




