شبکه راه‌آهن پرسرعت چین؛ رکورددار سرعت و وسعت

مقدمه‌ای بر شبکه راه‌آهن پرسرعت چین

شبکه راه‌آهن پرسرعت چین امروز با بیش از ۴۵۰۰۰ کیلومتر طول، وسیع‌ترین سیستم ریلی سریع‌السیر جهان است. این دستاورد کم‌تر از دو دهه محقق شد و اکنون از مجموع طول خطوط پرسرعت سایر کشورهای جهان بیشتر است.

رشد انفجاری و مقایسه با جهان

از راه‌اندازی نخستین خط پرسرعت در سال ۲۰۰۸ بین پکن و تیانجین تا پایان ۲۰۲۳، شبکه راه‌آهن پرسرعت چین تقریباً دو برابر کل خطوط پرسرعت دنیا را به خود اختصاص داده است. در مسیرهای ارتقا یافته سرعت قطارها به حداقل ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و در خطوط تازه‌ساز تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

◄ چین رکورددار بزرگترین شبکه ریلی جهان
◄ چین رکورددار بزرگترین شبکه ریلی جهان

فناوری و نوآوری در شبکه راه‌آهن پرسرعت چین

در دهه ۱۹۹۰، چین با امضای قراردادهای انتقال فناوری از شرکت‌های آلستوم، زیمنس و کاوازاکی، زیرساخت مطالعاتی خود را بنیان نهاد. به تدریج، مفهوم «نوآوری مستقل» در مرکز توسعه شبکه راه‌آهن پرسرعت چین قرار گرفت و اکنون قطارهای سری «فوکسینگ» با مالکیت فکری کاملاً داخلی طراحی و تولید می‌شوند.

گسترش بین‌المللی تحت طرح کمربند و جاده

طرح کمربند و جاده موجب توسعه خطوط پرسرعت چین در همسایگی منطقه‌ای شده است. از جمله این پروژه‌ها:

  • مسیر کونمینگ به وینتیان (لائوس)
  • اتصال ریلی چین به تایلند

این پروژه‌ها با ترکیبی از وام‌های حکومتی چین، سرمایه‌گذاری مشترک و مشارکت با کشور میزبان اجرا شده‌اند و علاوه بر ارتقای زیرساخت حمل‌ونقل، قدرت نرم چین را نیز تقویت کرده‌اند.

مزایای کلیدی شبکه راه‌آهن پرسرعت چین

  • کاهش زمان سفر بین کلان‌شهرها و تقویت روابط تجاری
  • کاهش آلودگی هوا در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی
  • رشد شدید گردشگری داخلی و بین‌المللی

چشم‌انداز آینده شبکه راه‌آهن پرسرعت چین

چشم‌انداز بعدی توسعه شبکه راه‌آهن پرسرعت چین شامل تکمیل حلقه‌های مقاوم در برابر زلزله، بهره‌برداری از سیستم‌های هوشمند کنترل تراکم قطارها و گسترش خطوط فرودگاهی-ریلی است تا ضمن افزایش ضریب ایمنی و دسترسی، مسافران تجربه‌ای منحصربه‌فرد از حمل‌ونقل ریلی پرسرعت داشته باشند.

مجله حمل و نقل و باربری نوین بار

آغاز نوسازی ناوگان ریلی دولت چهاردهم با ورود ۲۷ لکوموتیو جدید

خدمات گسترده پلیس به بیش از یک میلیون زائر اربعین در فرودگاه‌ها و راه‌آهن‌ها

فرصت‌ها و چالش‌های شبکه ریلی شورای همکاری خلیج فارس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *