پیشرفت ۳۵ درصدی پروژه بزرگراه خاش – سراوان؛ گامی مهم در توسعه حمل‌ونقل جنوب شرق کشور

 

احداث بزرگراه خاش – سراوان به عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی زیرساختی در استان سیستان و بلوچستان، به مرحله ۳۵ درصدی پیشرفت فیزیکی رسیده است. این محور که به طول ۳۰ کیلومتر در حال ساخت است، نقش مهمی در بهبود شبکه حمل‌ونقل منطقه، ارتقای ایمنی جاده‌ای و تسهیل رفت‌وآمد در جنوب شرق کشور ایفا می‌کند.

سرمایه‌گذاری قابل توجه برای توسعه راه‌های ارتباطی

مهدی پارسی، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان، با اشاره به اهمیت این پروژه، اعلام کرد تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده و برای تکمیل مسیر، حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر مورد نیاز است. این میزان سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در مناطق محروم و راهبردی کشور است.

بهره‌برداری از بخش‌هایی از پروژه تا پایان سال

در حال حاضر، عملیات اجرایی ۳۰ کیلومتر از مسیر در دست انجام است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، ۲۰ کیلومتر از این مسیر تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. این بخش از بزرگراه، با هدف کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده‌ای طراحی شده و می‌تواند تحولی چشمگیر در کیفیت حمل‌ونقل منطقه ایجاد کند.

نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی

بهره‌برداری از بزرگراه خاش – سراوان نه‌تنها موجب بهبود ارتباطات جاده‌ای و تسهیل حمل‌ونقل کالا و مسافر خواهد شد، بلکه زمینه‌ساز رشد اقتصادی منطقه و ایجاد فرصت‌های شغلی برای نیروهای بومی نیز خواهد بود. این پروژه با اتصال نقاط مهم استان، نقش مؤثری در رونق تجارت و کاهش محرومیت‌های زیرساختی ایفا می‌کند.

بزرگراه خاش سراوان به پیشرفت ۳۵ درصدی رسید
بزرگراه خاش سراوان به پیشرفت ۳۵ درصدی رسید

سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه متوازن

استان سیستان و بلوچستان طی سال‌های اخیر شاهد اجرای پروژه‌های متعدد بزرگراهی بوده که نشان‌دهنده ورود به مرحله‌ای جدید از توسعه متوازن در حوزه راه، اقتصاد و تجارت منطقه‌ای است. با توجه به موقعیت راهبردی این استان در جنوب شرق کشور، توسعه راه‌های ارتباطی می‌تواند نقش مهمی در تقویت پیوندهای اقتصادی و اجتماعی با سایر مناطق کشور داشته باشد.

جزئیات مسیر و روند اجرایی

مسیر کامل بزرگراه خاش – سراوان ۱۵۱ کیلومتر طول دارد. ساخت این محور از سال گذشته آغاز شده و در دو بخش از سمت خاش به طول ۲۲ کیلومتر و از سمت سراوان به طول ۸ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است. ادامه اجرای این پروژه نیازمند تأمین منابع مالی و تداوم حمایت‌های اجرایی از سوی نهادهای مسئول است تا بتوان در آینده‌ای نزدیک شاهد بهره‌برداری کامل از این مسیر حیاتی بود.

مجله حمل و نقل و باربری نوین بار

پیشرفت ۶۰ درصدی چهارخطه رامشیر-ماهشهر؛ تخصیص ۷ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل شریان حیاتی خوزستان

2000 سامانه هوشمند تا پایان شهریور به جاده‌های کشور اضافه می‌شود

افتتاح مسیر مواکب چذابه؛ گامی مهم در ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل اربعین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *