آغاز نوسازی ناوگان ریلی دولت چهاردهم با ورود ۲۷ لکوموتیو جدید

گزارش یک‌ساله دولت چهاردهم از برنامه‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی نشان می‌دهد در سال نخست، ۲۷ دستگاه لکوموتیو نو و مرمت‌شده به ارزش ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان وارد شبکه ریلی مسافری و باری شده است. این اقدام بخشی از چشم‌انداز برنامه هفتم توسعه و سند ملی حمل‌ونقل است که هدف آن افزایش سهم ریل در جابه‌جایی کالا و مسافر و ارتقای ایمنی جاده‌ای و محیط زیستی کشور است.

نوسازی و افزایش ظرفیت ناوگان

  • خرید و بازسازی ۲۷ لکوموتیو جدید یا بازتولید شده
  • نوسازی ۷۳ سالن مسافری به ارزش ۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان
  • تأمین ۴۹۰ دستگاه واگن باری نو به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان

این سرمایه‌گذاری عظیم، ضمن ارتقای کیفیت خدمات و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، زمینه افزایش سرعت و توان حمل‌ونقل را فراهم کرده است.

گزارش فعالیت دولت چهاردم در یکسال گذشته;نوسازی و توسعه ناوگان ریلی
گزارش فعالیت دولت چهاردم در یکسال گذشته;نوسازی و توسعه ناوگان ریلی

توسعه خطوط و کریدورها

  • بهره‌برداری از ۲۹ کیلومتر مسیر سالار–شادمهر (۲ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان)
  • زیرسازی ۱۴۷ کیلومتر خط جدید (۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان)
  • روسازی ۱۱۱ کیلومتر مسیر تازه احداث‌شده (۵ هزار میلیارد تومان)
  • ساخت ایستگاه‌ به مساحت نزدیک به ۱۰ هزار متر مربع
  • احداث ۳۱ کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان

تکمیل این کریدورها، دسترسی مناطق محروم به شبکه ریلی را تسهیل و ظرفیت ترانزیت بین‌المللی را ارتقا داده است.

بهسازی و دوخطه‌سازی مسیرهای پرتردد

  • دوخطه‌سازی ۱۰۷ کیلومتر مسیرهای کلیدی با اعتبار ۹ هزار میلیارد تومان
  • بازسازی و بهسازی بیش از ۱۳۰ کیلومتر ­خطوط شریانی (۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان)
  • مرمت ۶۵ پل، تونل و ابنیه فنی برای ارتقای ایمنی
  • نوسازی سامانه علائم الکتریکی ۱۴ ایستگاه (۱۲۶ میلیارد تومان)

این اقدامات ضمن افزایش پایداری شبکه، امکان تردد هم‌زمان قطارهای مسافری و باری را فراهم می‌کند و زمان سفر را کاهش می‌دهد.

تجهیز و توسعه پایانه‌های ریلی

  • ارتقای پایانه‌های باری در بنادر امام‌خمینی(ره)، رجایی و امیرآباد
  • بهسازی ایستگاه‌های مسافری پرتردد تهران–مشهد، تبریز و شیراز
  • نوسازی و آسفالت محوطه پایانه‌های مرزی و نصب سیستم‌های مدرن تخلیه و بارگیری

تقویت زیرساخت‌های پایانه‌ای، علاوه بر تسهیل تجارت خارجی، امنیت و رفاه مسافران را در مبادی ورودی و خروجی کشور افزایش داده است.

به گفته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این پروژه‌های گسترده، گامی محکم برای تحقق اهداف کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار آلاینده‌ها در حمل‌ونقل جاده‌ای محسوب می‌شوند. با توجه به منابع اعتباری مصوب و استقبال صاحب‌نظران، انتظار می‌رود در سال‌های آینده، سهم شبکه ریلی در حمل بار به بیش از ۲۰ درصد برسد و در حمل مسافر نیز شاهد رشد چشمگیر باشیم.

مجله حمل و نقل و باربری نوین بار

به روزرسانی سامانه سپهتن و چالش‌های پیش رو در نظارت بر ناوگان باری و مسافری

اتوبار ونک | بهترین قیمت اتوبار ونک | بیمه

استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد: جهش دو برابری بودجه عمرانی استان در دولت چهاردهم

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *