بومیگرایی، پدیدهای است که در سالهای اخیر به یکی از چالشهای جدی در حوزه حملونقل جادهای کشور تبدیل شده است. این پدیده که با اعمال سلیقههای شخصی و بیتوجهی به ضوابط قانونی در توزیع بار همراه است، به شدت به رانندگان ناوگان جادهای و به تبع آن به اقتصاد کشور آسیب میزند.
بر اساس گزارش انجمن کارگری رانندگان حمل کالای جادهای استان اصفهان، عوامل متعددی در شکلگیری و گسترش بومیگرایی نقش دارند. از جمله این عوامل میتوان به ناترازی عرضه و تقاضا در نتیجه واردات بیرویه، حذف اسقاط، افزایش تولید ناوگان داخلی و گسترش حملونقل ریلی اشاره کرد. همچنین، بیتوجهی به ضوابط سازمان راهداری، عدم نظارت کافی، عملکرد جزیرهای ادارات راهداری و اعمال نظرهای غیرقانونی توسط برخی نهادها، بر شدت این مشکل افزودهاند.
علاوه بر این، زیادهطلبی و انحصارطلبی برخی رانندگان و شرکتهای حملونقل بزرگمقیاس نیز در این زمینه بیتأثیر نبوده است. عدم رعایت نوبت ناوگان ملکی و تبعیض در توزیع بار، رقابتی نابرابر و ناعادلانه را در این صنعت ایجاد کرده است.
فقدان سالنها و سامانههای اعلام بار در بسیاری از استانها، به ویژه اصفهان، نیز به تشدید بومیگرایی دامن زده است. در این شرایط، بیش از ۹۰ درصد بارها بدون بارنامه و با نرخهای پایینتر از تعرفه قانونی حمل میشود که این امر علاوه بر تضییع حقوق رانندگان، به کاهش کیفیت خدمات و افزایش هزینههای تمامشده حملونقل میانجامد.
انجمن کارگری رانندگان حمل کالای جادهای استان اصفهان با مقایسه وضعیت توزیع بار با یک چهارراه شلوغ بدون چراغ راهنمایی، به خوبی نشان میدهد که بینظمی و هرجومرج حاکم بر این بخش چه آسیبهای جدی به رانندگان و اقتصاد کشور وارد میکند.
با وجود تلاشهای صورت گرفته توسط انجمنهای صنفی و پیگیریهای مستمر رانندگان، تاکنون اقدام عملی مؤثری برای رفع مشکل بومیگرایی و ایجاد یک نظام توزیع عادلانه بار صورت نگرفته است.
امید است که مسئولان مربوطه با جدیت بیشتری به این موضوع ورود کرده و با راهاندازی سامانههای جامع استانی و اعمال نظارتهای دقیق، به این معضل پایان دهند.
خدمات باربری نوین بار : اتوبار مامزاده قاسم | اتوبار شهرک نفت | اتوبار شهید محلاتی | اتوبار چیذر