معاون امور بیمهای سازمان تأمین اجتماعی، هرگونه شایعه مبنی بر دوبرابر شدن حق بیمه رانندگان را قاطعانه رد کرد. او تأکید دارد که دولت همچنان ۵۰ درصد از ۲۷ درصد حق بیمه رانندگان را پرداخت میکند و بر اساس قانون جدید برنامه هفتم پیشرفت، تنها سهم پرداختی رانندگان در برخی گروهها، افزایشی بین ۱۴۰ تا ۹۰۰ هزار تومان خواهد داشت. این توضیحات با هدف شفافسازی و جلوگیری از هرگونه ابهام در افکار عمومی ارائه شده است.
پایداری صندوقها و عدالت در پرداخت حق بیمه
محمد محمدی، معاون امور بیمهای سازمان تأمین اجتماعی، روز یکشنبه توضیح داد که یکی از مسائل کلیدی مطرح شده در برنامه هفتم پیشرفت، موضوع پایداری صندوقهای بازنشستگی و رفع ناترازیهای موجود در آنها است. در این راستا، دولت و مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند تا در میزان مشارکت صندوقها در پرداخت حق بیمه گروههای خاص بازنگری کنند. از آنجایی که رانندگان نیز در گروه خاص قرار میگیرند، برای ایجاد عدالت در پرداخت حق بیمه، دولت همچنان بخشی از آن را تقبل کرده و بخش دیگر بر عهده خود رانندگان خواهد بود. این رویکرد، در راستای اصلاحات ساختاری برای تضمین سلامت مالی صندوقهای بازنشستگی در بلندمدت است.
دستهبندی رانندگان و جزئیات تغییرات سهم بیمه
رانندگان از لحاظ میزان دستمزد به سه دسته اصلی تقسیم میشوند و بر این اساس، میزان حق بیمه و سهم پرداختی آنها متفاوت است:
- گروه اول: شامل رانندگان کامیون، تریلی و اتوبوسهای بینشهری است. دستمزد ماهانه این گروه ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده و میزان حق بیمه آنها، طبق قانون، چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. تا سال ۱۴۰۳، سهم راننده و دولت هر یک ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود. اما بر اساس قانون جدید برنامه هفتم پیشرفت، دولت تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را به عنوان سهم خود تقبل میکند و در نهایت، ۹۰۰ هزار تومان به سهم پرداختی راننده در این گروه اضافه میشود.
- گروه دوم: این گروه شامل رانندگان کامیونت و تاکسیهای بینشهری است. درآمد ماهانه این رانندگان ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حق بیمه آنها سه میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. در این گروه، مشارکت دولت در پرداخت حق بیمه همچنان همان یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان تفاوت به سهم پرداختی راننده اضافه خواهد شد.
- گروه سوم: این دسته شامل رانندگان تاکسی درونشهری است. دستمزد ماهانه آنها ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و حق بیمه آنها سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. در این گروه، دولت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را به عنوان کمک از منابع حاصل از هدفمندسازی یارانهها برای حق بیمه پرداخت میکند و راننده در نهایت تنها ۱۴۰ هزار تومان به عنوان مابهالتفاوت باید پرداخت کند.
معاون بیمهای سازمان تأمین اجتماعی بار دیگر تأکید کرد که شایعه دوبرابر شدن حق بیمه رانندگان، نوعی بازی با افکار عمومی است و پرداخت حق بیمه رانندگان از سوی دولت همچنان بر اساس همان درصد ۲۷ درصد کلی حق بیمه است. این تغییرات، بیشتر در راستای بازتوزیع مسئولیت پرداخت و ایجاد عدالت بیشتر بین گروههای مختلف بیمهشده است تا اطمینان حاصل شود که صندوقهای بازنشستگی از پایداری مالی لازم برای خدماترسانی در آینده برخوردار باشند.