ظرفیت راهآهن در رونق مبادلات مرزی
راهآهن خواف–هرات، به طول حدود ۲۳۰ کیلومتر، نخستین پل ریلی رسمی میان ایران و افغانستان است که با اتصال به شبکه سراسری ریلی ایران میتواند مسیری کمهزینه و سریع برای صادرات کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی فراهم کند. عبور فوری کامیونها و کاهش چشمگیر هزینههای لجستیکی، این محور را به نقطهعطفی برای توسعه تجارت فراسرزمینی بدل کرده است.
توافقات مشترک و گامهای عملیاتی
در جریان مذاکرات، طرفین در حوزه معدن و صنعت به توافق رسیدند و بهویژه روی موارد زیر تأکید کردند:
- راهاندازی کارخانههای فرآوری معادن مشترک و تسهیل صادرات سنگآهن، مس و سایر مواد معدنی
- ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در نقطه صفر مرزی خواف–هرات با تسهیلات گمرکی و مشوقهای سرمایهگذاری
این توافقات، علاوه بر کاهش موانع اداری، زمینه مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایههای مشترک را نیز فراهم میکند.
با توجه به هدفگذاری افزایش مبادلات، وزیر صمت اعلام نمود که توسعه زیرساختهای ریلی و افزایش ناوگان ترانزیتی ریلی تا دو سال آینده میتواند سهم صادرات از این مسیر را تا دو برابر افزایش دهد. در کنار این برنامهها، تکمیل ایستگاههای بارگیری و تخلیه، نصب سیستمهای نوین کنترل ترافیک و آموزش نیروهای متخصص از دیگر اولویتهای پروژه محسوب میشود.
آغاز نوسازی ناوگان ریلی دولت چهاردهم با ورود ۲۷ لکوموتیو جدید
گام مهم در توسعه تجاری ایران و پاکستان: افزایش تردد کامیونهای ترانزیتی در مرز میرجاوه
علیرضا سبحانی
او فارغالتحصیل رشته مدیریت حمل و نقل است و فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۹۴ به عنوان نویسنده در یک وبلاگ تخصصی درباره حمل و نقل شهری آغاز کرده است. وی پس از کسب تجربه، به مجلات و وبسایتهای معتبر در این حوزه پیوست و در حال حاضر، دبیر سرویس اخبار حمل و نقل در یک مجله تخصصی این صنعت است.