آماده‌سازی زیرساخت‌های مسافری در مسیر ریلی هرات-خواف: گامی بزرگ در جهت توسعه ارتباطات منطقه‌ای

با اعلام آمادگی ایستگاه مسافربری روزنک در افغانستان برای سرویس‌دهی به مسافران در مسیر ریلی هرات-خواف، گامی مهم در جهت تقویت ارتباطات بین ایران و افغانستان و توسعه کریدورهای ترانزیتی منطقه برداشته شده است.

به گزارش تین نیوز، مصطفی رضایی، مدیر عامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، از آماده‌سازی ایستگاه مسافربری روزنک در فاصله ۶۲ کیلومتری مرز شمتیغ برای جابجایی مسافر در مسیر ریلی هرات-خواف خبر داد. این رویداد نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه در اجرای این پروژه بزرگ زیرساختی است که از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است.

اهمیت راه آهن هرات-خواف

راه آهن هرات-خواف به عنوان بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب، نقش مهمی در اتصال کشورهای آسیای مرکزی به بازارهای اروپا و خاورمیانه ایفا می‌کند. این مسیر ریلی با طول تقریبی ۲ هزار کیلومتر، کشورهای چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران، ترکیه و اروپا را به یکدیگر متصل کرده و ظرفیت حمل و نقل قابل توجهی برای کالا و مسافر فراهم می‌کند.

مراحل مختلف اجرای پروژه

  • آماده‌سازی ایستگاه مسافربری روزنک: با آماده‌سازی ایستگاه روزنک، زیرساخت‌های اولیه برای جابجایی مسافر در این مسیر فراهم شده است.
  • جابجایی بار: در حال حاضر، جابجایی کالا در این مسیر به صورت منظم انجام می‌شود و هر هفته ۲ تا ۴ رام قطار حامل بار صادراتی یا ترانزیتی در این مسیر تردد می‌کنند.
  • تکمیل ایستگاه‌های رباط پریان و میدان هوایی هرات: ایستگاه‌های رباط پریان و میدان هوایی هرات نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک به بهره‌برداری برسند.
  • تکمیل زیرساخت‌های گمرکی: برای تسهیل در انجام تشریفات گمرکی و عبور و مرور مسافران و کالاها، زیرساخت‌های گمرکی در مرز شمتیغ در حال تکمیل است.

مزایای راه اندازی مسیر ریلی هرات-خواف

  • توسعه تجارت و ترانزیت: این مسیر ریلی می‌تواند به توسعه تجارت و ترانزیت کالا بین کشورهای منطقه کمک شایانی کند.
  • ایجاد اشتغال: اجرای این پروژه بزرگ موجب ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کشورهای ایران و افغانستان خواهد شد.
  • تقویت روابط اقتصادی و سیاسی: راه‌اندازی این مسیر ریلی می‌تواند به تقویت روابط اقتصادی و سیاسی بین ایران و افغانستان و سایر کشورهای منطقه کمک کند.
  • کاهش هزینه‌های حمل و نقل: حمل و نقل کالا از طریق راه آهن به مراتب ارزان‌تر از حمل و نقل جاده‌ای است و می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید و توزیع کالا کمک کند.

چالش‌ها و فرصت‌ها

با وجود تمام مزایای این پروژه، همچنان چالش‌هایی از جمله تأمین مالی، مسائل امنیتی و اختلافات مرزی وجود دارد که باید برای رفع آن‌ها تلاش شود. با این حال، با توجه به اهمیت استراتژیک این پروژه، سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی را برای کشورهای منطقه فراهم کند.

نتیجه‌گیری

آماده‌سازی زیرساخت‌های مسافری در مسیر ریلی هرات-خواف، گامی مهم در جهت توسعه ارتباطات منطقه‌ای و تقویت همکاری‌های اقتصادی بین ایران و افغانستان است. با تکمیل این پروژه، شاهد تحولات مهمی در حوزه حمل و نقل و تجارت در منطقه خواهیم بود.

باربری نوین بار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *