رویای اتصال مرکز به جنوب کشور از طریق طولانیترین آزادراه ایران، یعنی آزادراه شیراز-اصفهان، به زودی رنگ واقعیت به خود میگیرد. شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد که با تزریق نقدینگی و سرعت گرفتن عملیات تکمیلی، ۱۰ کیلومتر ابتدایی قطعه هفت این آزادراه تا پایان تیرماه ۱۴۰۴ به بهرهبرداری خواهد رسید.
این آزادراه ۳۷۰ کیلومتری که ۲۱۲ کیلومتر آن حدفاصل اصفهان تا ایزدخواست در مهرماه ۱۴۰۲ با رعایت کامل نکات ایمنی به بهرهبرداری رسید، اکنون در حال تکمیل قطعه هفت خود است. قطعه هفت، که در ابتدا جزو طرح نبوده و با هدف ساماندهی ترافیک و توسعه شبکه حمل و نقل استان به پروژه اضافه شد، در سال ۱۳۹۷ با اعتبارات قطعات یک تا شش آغاز به کار کرد. حدود ۹ کیلومتر از ۱۲ کیلومتر این قطعه در باند رفت به بهرهبرداری رسیده بود اما با عدم اجرای رینگ شهری شیراز، تکمیل این ابرپروژه آزادراهی با مشکلاتی مواجه شد.
در سال ۱۴۰۳، با اختصاص اعتبار مستقل برای قطعه هفت و واگذاری یک قطعه زمین به ارزش ۹۰۰۰ میلیارد ریال از محل ردیف مولدسازی به پیمانکار، روند تکمیل این پروژه سرعت گرفت. با وجود توقف کوتاه مدت عملیات روسازی و آسفالت به دلیل شرایط نامساعد جوی در ماه پایانی سال گذشته، اکنون با تزریق نقدینگی، عملیات تکمیلی ۱۰ کیلومتر ابتدایی قطعه هفت با سرعت بیشتری در حال انجام است و مطابق برنامه زمانبندی، تا پایان تیرماه به بهرهبرداری خواهد رسید.
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین اعلام کرد که با پیگیری مقامات استانی و نمایندگان مجلس و تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه، دو کیلومتر پایانی محور و تقاطعهای غیرهمسطح صدرا و قلات نیز تا پایان سال جاری تکمیل خواهند شد.
لغو عوارض ۴۰۰ دلاری برای ناوگان ورودی/ترانزیتی ایران به ازبکستان
افتتاح آزادراه منجیل رودبار؛ آغازی برای پایان اَبَر پروژه های گیلان
کهگیلویه و بویراحمد در پیچ و خم کمبود اعتبار برای اتصال به آزادراه شیراز-اصفهان