اهمیت راهبردی و اقتصادی محور
این پروژه نقشی فراتر از یک قطعه جادهای محلی دارد؛ محور قزوین–الموت اتصال مهمی میان مرکز استان و مناطق کوهستانی شمالی ایجاد میکند که به:
- تسهیل حملونقل محصولات کشاورزی و رونق بازارهای محلی؛
- افزایش جذابیت گردشگری برای دسترسی آسانتر به جاذبههای طبیعی الموت؛ انجامیده است. همچنین مسیر جدید میتواند بار ترافیکی جادههای فرسوده را کاهش و زمانهای امدادرسانی در مواقع اضطراری را کوتاهتر کند.
موانع باقیمانده و حساسیتهای اجرایی
گرچه درصد بالای پیشرفت نشاندهنده حرکت خوب پروژه است، چند چالش باقیمانده نیازمند توجه ویژهاند: تأمین بهموقع منابع مالی، شرایط نامساعد جوی و پایداری خاک در مناطق کوهستانی، الزامات زیستمحیطی و تکمیل زیرساختهای جانبی مثل پلها و شانه راه. هر یک از این عوامل میتواند زمانبندی را دچار تغییر کند بنابراین پیگیری تأمین اعتبار و برنامهریزی فنی دقیق حیاتی است.
جدول زمانبندی و نیازهای کلیدی
- وضعیت کنونی: قطعه اول ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی؛
- نیاز مالی: حدود ۸۰۰ میلیارد تومان؛
- بازه زمانی مورد انتظار برای تکمیل: حدود ۱۲ ماه در صورت تأمین به موقع اعتبار و مساعدت آب و هوایی.
پیامدهای اجتماعی و پیشنهادات عملی
تکمیل محور میتواند باعث ایجاد فرصتهای شغلی محلی در بخش ساخت و بعد از بهرهبرداری در حوزه گردشگری و خدمات شود و کیفیت زندگی ساکنان روستاها را بهبود بخشد. پیشنهادهایی که برای تسریع و پایدارسازی پروژه مفید خواهند بود عبارتند از: تسریع در روند تخصیص منابع، تقویت نظارت پیمانکاری و اجرای برنامههای حفاظتی برای کاهش ریزش و فرسایش در تونلها و شیبها.
دستاندرکاران استان امیدوارند با همکاری نهادهای اجرایی و رفع موانع مالی، محور قزوین–الموت ظرف یک سال آینده به بهرهبرداری برسد و این مسیرِ تازه، از وعده به واقعیت تبدیل شود.
مجله حمل و نقل و باربری نوین بار
پاکسازی حریم راههای مازندران؛ مقابله با ساختوساز و تبلیغات غیرمجاز
جهش تردد در جادههای اردبیل؛ افزایش ورود خودروها و زنگ خطر سرعت غیرمجاز
علیرضا سبحانی
او فارغالتحصیل رشته مدیریت حمل و نقل است و فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۹۴ به عنوان نویسنده در یک وبلاگ تخصصی درباره حمل و نقل شهری آغاز کرده است. وی پس از کسب تجربه، به مجلات و وبسایتهای معتبر در این حوزه پیوست و در حال حاضر، دبیر سرویس اخبار حمل و نقل در یک مجله تخصصی این صنعت است.