رئیس پلیس راهور فراجا از راهاندازی قریبالوقوع مرکز آزمون تصادف خودرو در کشور خبر داد و اعلام کرد که بر اساس آخرین مذاکرات با سازمان استاندارد، این مرکز قرار است در خرداد ماه سال ۱۴۰۴ به بهرهبرداری برسد. این اقدام میتواند گام مهمی در راستای ارتقای ایمنی خودروهای تولید داخل و کاهش تلفات جادهای باشد.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، سردار سید تیمور حسینی با تاکید بر اینکه یکی از اساسیترین مطالبات پلیس راهور از خودروسازان، بهبود ایمنی و استحکام بدنه خودروها است، اظهار داشت: خودروها در دو زمینه حیاتی نقش دارند؛ نخست پیشگیری از وقوع تصادفات و دوم، حفاظت از جان رانندگان و سرنشینان پس از وقوع حادثه. توجه به این جنبه در طراحی بدنه، شاسی، ستونها، شیشهها، کیسه هوا، کمربند ایمنی و سایر اجزای خودرو از اهمیت ویژهای برخوردار است.
سردار حسینی افزود: بخش دوم، یعنی محافظت از جان افراد پس از تصادف، به عواملی همچون طراحی صحیح اتاق بدنه، عملکرد کیسه هوا و کمربند ایمنی، کیفیت شیشهها و حتی طراحی صندلیها بستگی دارد تا خودرو بتواند در لحظه بحرانی از سرنشینان خود محافظت کند.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به فقدان ابزارهای لازم برای ارزیابی این قابلیت در خودروهای داخلی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، این ارزیابیها در مراکز آزمون تصادف یا همان “کراش تست” انجام میشود. این مراکز با دقت، میزان استحکام خودروها در برابر ضربات شدید و توانایی آنها در حفاظت از جان سرنشینان را مورد سنجش قرار میدهند.
وی با اعلام خبر افتتاح قریبالوقوع این مرکز گفت: با توجه به آخرین مذاکرات صورت گرفته با سازمان استاندارد، مرکز آزمون تصادف در کشور به زودی و در خرداد ماه ۱۴۰۴ راهاندازی خواهد شد. این امکان را برای خودروسازان فراهم میکند تا خودروهای تولیدی خود را پیش از عرضه به بازار، تحت آزمایشهای سختگیرانه قرار داده و در صورت نیاز، نسبت به رفع ایرادات و ارتقای ایمنی آنها اقدام کنند.
سردار حسینی با بیان اینکه خودروهای وارداتی عموماً از نظر ایمنی در سطح بالاتری قرار دارند، افزود: ارزیابیهای میدانی نشان میدهد که خودروهای تولید داخل در این زمینه با کاستیهای جدی مواجه هستند. به همین دلیل، پلیس راهور فراجا همواره از خودروسازان خواسته است تا به این موضوع توجه ویژهای داشته باشند و اکنون شاهد تحقق این مطالبه با آغاز به کار مرکز آزمون تصادف خواهیم بود.
رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه بر لزوم تقویت توانمندیهای داخلی برای حذف خودروهای ناایمن از چرخه تولید تاکید کرد و گفت: در گذشته و زمانی که ابزارهای لازم برای ارزیابی ایمنی خودروها در دسترس نبود، با تحلیل دادههای تصادفات، اقدام به حذف خودروهایی مانند پراید، پژو ۴۰۵ و سمند از خط تولید کردیم.
وی با اشاره به ارزش والای جان و سلامت انسانها خاطرنشان کرد: هیچ مسئلهای مهمتر از سلامت مردم نیست و باید در کنار سایر مسائل اقتصادی و سیاسی، اولویت را به ایمنی و سلامت جامعه بدهیم. این تحول در صنعت خودروسازی کشور میتواند گامی اساسی در جهت ارتقای ایمنی جادهها و کاهش چشمگیر حوادث و تلفات ناشی از آن باشد.
بحران در حملونقل جادهای ایران؛ رانندگان و مالکان ناوگان در آستانه فروپاشی