مدیر توسعه و نوسازی ناوگان این سازمان، مهدی قلیزاد، با اشاره به جزئیات این طرح گفت: «اتحادیههای صنفی، براساس نیاز بازار و شرایط فنی، قرارداد نوسازی را با خودروسازان منعقد میکنند و نقش سازمان راهداری تأمین وام ۴ درصد پنجساله برای جایگزینی خودروهای فرسوده است.» مالکان ناوگان کرایه پس از اسقاط خودرویی با عمر بالای ۱۲ سال میتوانند از تسهیلات بانکی و طولانیمدت برخوردار شوند.
وی افزود: «حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان وام بدون ضامن یا با وثیقه معتبر، با دوره بازپرداخت تا ۶۰ ماه، به هر متقاضی تعلق میگیرد. انتخاب مدل خودرو—از خودروهای بنزینی تا برقی و هیبریدی—برعهده اتحادیههاست و سازمان راهداری تنها حمایت تضمینی و تامین مالی را برعهده دارد.»
قلیزاد تاکید کرد که سهمیه نوسازی هر استان متناسب با تعداد تاکسیهای فعال آن منطقه تعیین شده است و متقاضیان میبایست در محل استقرار ناوگان ثبتنام کرده و ضوابطی همچون سلامت فنی ناوگان فعلی و ارائه شناسنامه خودرو را رعایت کنند. وی همچنین از بررسی امکان واردات خودروهای برقی و هیبریدی خبر داد تا ضمن کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت ناوگان کرایه نیز بهینه شود.
این برنامه علاوه بر ارتقای ایمنی و رفاه مسافران، گامی مهم در راستای کم کردن آلایندگیهای حملونقل عمومی و همگام شدن با استانداردهای بینالمللی حملونقل پاک تلقی میشود. منابع سازمان راهداری اعلام کردهاند که بسته به میزان استقبال مالکان تاکسی و تخصیص اعتبارات در سالهای آتی، امکان افزایش تعداد خودروهای نوسازیشده وجود دارد.
اصلاحیه جدول حق توقف کامیونها در اسفند ماه؛ تعیین نرخهای جدید برای جبران خسارت رانندگان
علیرضا سبحانی
او فارغالتحصیل رشته مدیریت حمل و نقل است و فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۹۴ به عنوان نویسنده در یک وبلاگ تخصصی درباره حمل و نقل شهری آغاز کرده است. وی پس از کسب تجربه، به مجلات و وبسایتهای معتبر در این حوزه پیوست و در حال حاضر، دبیر سرویس اخبار حمل و نقل در یک مجله تخصصی این صنعت است.