رئیس جمهور، مسعود پزشکیان، با تاکید بر اهمیت حیاتی توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای در پایتخت، این پروژه را نه تنها راهکاری موثر برای مقابله با چالشهای ترافیک و آلودگی هوای تهران دانست، بلکه آن را مدلی الهامبخش برای گسترش زیرساختهای ریلی به سایر کلانشهرها و استانهای کشور معرفی کرد. وی ضمن اعلام حمایت قاطع دولت از این طرح، بر ضرورت تسریع در اجرای آن تاکید ورزید.
تاکید رئیس جمهور بر اولویت توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای
پزشکیان شامگاه چهارشنبه، دوازدهم آذرماه ۱۴۰۴، در نشستی که با هدف بررسی آخرین وضعیت و موانع موجود بر سر راه توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای تهران برگزار شد، به صراحت بیان کرد که وظیفه اصلی دولت، توسعه زیرساختهای حمل و نقل عمومی است. وی با اشاره به تجربیات گذشته، تاکید کرد که احداث و تعریض جادهها تاثیر چندانی در کاهش ترافیک و آلودگی نداشته و تنها توسعه اساسی ناوگان ریلی در هر دو بخش بار و مسافر است که میتواند مشکلات را به طور ریشهای سامان دهد. این دیدگاه نشان از تغییر پارادایم در رویکرد دولت نسبت به حل معضلات حمل و نقل شهری و بین شهری دارد.
نقشه راه و الزامات اجرایی برای قطار حومه ای تهران
در این نشست، مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، گزارشی جامع از طراحی ساختار سازمانی مجموعه مسئول توسعه و بهرهبرداری از راهآهن حومهای تهران ارائه کرد که پیشتر در بازدید هشتم آبانماه رئیس جمهور به تصویب رسیده بود. همچنین، استاندار تهران گزارشی از هماهنگیهای انجامشده با شهرداران و مسئولان مرتبط در حوزه شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی ارائه داد. رئیس جمهور برای تسریع در روند اجرایی، دستورات صریحی صادر کرد:
تهیه نقشه جامع و تقسیم پروژه به بخشهای کوچکتر با زمانبندی مشخص.
واگذاری هر بخش به پیمانکاران واجد صلاحیت.
تامین همزمان تجهیزات مورد نیاز، به ویژه لوکوموتیو و واگن، برای جلوگیری از توقف در زمان بهرهبرداری.
تامین مالی و فناوریهای نوین در توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای
یکی از چالشهای همیشگی پروژههای بزرگ زیرساختی، تامین منابع مالی است. پزشکیان در این راستا، با تاکید بر اختصاص صرفاً منابع مالی پروژه به پیشبرد همین طرح، به راهکارهای متنوعی برای تامین اعتبار اشاره کرد. این راهکارها شامل موارد زیر هستند:
مولدسازی داراییها
سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی
مشارکت واحدهای صنعتی در مسیر
وی همچنین افزود که منابع حاصل از صرفهجویی در مصرف سوخت میتواند به عنوان پشتوانه مالی مهمی برای توسعه حمل و نقل ریلی حومهای نه تنها در تهران، بلکه در دیگر استانها نیز مورد استفاده قرار گیرد. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، بر ضرورت برقیسازی مسیرهای ریلی و توسعه مویرگی خطوط در مناطق دارای ظرفیت تاکید کرد و گفت: برای مناطقی که امکان اتصال مستقیم به خطوط ریلی وجود ندارد، باید ناوگان حمل و نقل عمومی جادهای مکمل پیشبینی شود تا شهروندان بدون محدودیت از شبکه گسترده ریلی بهرهمند شوند.
از تهران تا سایر استانها: طرح توسعه حمل و نقل ریلی حومه ای به عنوان الگو
رئیس جمهور بار دیگر خاطرنشان ساخت که دولت با تمام توان از این طرح حمایت میکند، اما اجرای آن نباید بهانهای برای بارگذاری جمعیتی یا صنعتی جدید در تهران شود. این هشدار نشان از نگاه جامع به توسعه پایدار و جلوگیری از تمرکزگرایی بیشتر در پایتخت دارد. موفقیت این پروژه در تهران، میتواند به عنوان یک مدل عملیاتی و پیشران برای توسعه حمل و نقل ریلی حومهای در سایر استانها و کلانشهرهای کشور عمل کند و راه را برای یک دگرگونی مثبت در سیستم حمل و نقل عمومی کشور هموار سازد. مسئولان موظف شدند با توجه به تاکید رئیس جمهور بر سرعت بخشیدن به پروژه، ماموریتهای محوله را به طور جدی پیگیری کرده و گزارش اقدامات خود را در جلسه هفته آینده ارائه دهند. این تعهد و پیگیری مستمر، نویدبخش آیندهای روشنتر برای حمل و نقل پاک و کارآمد در ایران است.
مجله حمل و نقل و باربری نوین بار
مطالب مرتبط
- مصر با راهاندازی دومین شبکه قطار پرسرعت آفریقا، افقهای جدید حمل و نقل قاره را میگشاید
- برای اتصال پایدار ریلی ایران به اروپا، گره دیرینه دریاچه وان باید گشوده شود
- دومین قطار گردشگری مثلث طلایی وارد یزد شد
- آغاز نوسازی ناوگان ریلی دولت چهاردهم با ورود ۲۷ لکوموتیو جدید

علیرضا سبحانی
او فارغالتحصیل رشته مدیریت حمل و نقل است و فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۹۴ به عنوان نویسنده در یک وبلاگ تخصصی درباره حمل و نقل شهری آغاز کرده است. وی پس از کسب تجربه، به مجلات و وبسایتهای معتبر در این حوزه پیوست و در حال حاضر، دبیر سرویس اخبار حمل و نقل در یک مجله تخصصی این صنعت است.





