توسعه راه‌آهن خواف–هرات؛ دستاورد جدید همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان

سید محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در سفر چندروزه خود به افغانستان، با پیگیری مسیر ریلی شمتیغ–خواف–هرات، ضمن ارزیابی توانمندی‌های فعلی این کریدور، بر افزایش ظرفیت صادرات از مبدا شرق کشور تأکید کرد. این بازدید با حضور سفیر ایران در کابل و نمایندگان محلی دو کشور انجام شد تا نقطه‌نظرات فنی و استراتژیک در مورد بهره‌برداری بهینه از این خط ریلی تبادل شود.

ظرفیت راه‌آهن در رونق مبادلات مرزی

راه‌آهن خواف–هرات، به طول حدود ۲۳۰ کیلومتر، نخستین پل ریلی رسمی میان ایران و افغانستان است که با اتصال به شبکه سراسری ریلی ایران می‌تواند مسیری کم‌هزینه و سریع برای صادرات کالاهای صنعتی، معدنی و کشاورزی فراهم کند. عبور فوری کامیون‌ها و کاهش چشمگیر هزینه‌های لجستیکی، این محور را به نقطه‌عطفی برای توسعه تجارت فراسرزمینی بدل کرده است.

◄ وزیر صمت برنامه‌ ریزی برای افزایش ظرفیت صادرات از مسیر ریلی شرق کشور
◄ وزیر صمت برنامه‌ ریزی برای افزایش ظرفیت صادرات از مسیر ریلی شرق کشور

توافقات مشترک و گام‌های عملیاتی

در جریان مذاکرات، طرفین در حوزه معدن و صنعت به توافق رسیدند و به‌ویژه روی موارد زیر تأکید کردند:

  • راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری معادن مشترک و تسهیل صادرات سنگ‌آهن، مس و سایر مواد معدنی
  • ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در نقطه صفر مرزی خواف–هرات با تسهیلات گمرکی و مشوق‌های سرمایه‌گذاری

این توافقات، علاوه بر کاهش موانع اداری، زمینه مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های مشترک را نیز فراهم می‌کند.

با توجه به هدف‌گذاری افزایش مبادلات، وزیر صمت اعلام نمود که توسعه زیرساخت‌های ریلی و افزایش ناوگان ترانزیتی ریلی تا دو سال آینده می‌تواند سهم صادرات از این مسیر را تا دو برابر افزایش دهد. در کنار این برنامه‌ها، تکمیل ایستگاه‌های بارگیری و تخلیه، نصب سیستم‌های نوین کنترل ترافیک و آموزش نیروهای متخصص از دیگر اولویت‌های پروژه محسوب می‌شود.

مجله حمل و نقل و باربری نوین بار

تبعیض در نرخ سوخت، مانع توسعه حمل‌ونقل ریلی در ایران

آغاز نوسازی ناوگان ریلی دولت چهاردهم با ورود ۲۷ لکوموتیو جدید

گام مهم در توسعه تجاری ایران و پاکستان: افزایش تردد کامیون‌های ترانزیتی در مرز میرجاوه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *