محور قزوین–الموت؛ یک وعده نزدیک به تبدیل شدن به واقعیت

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین اعلام کرد قطعه اول محور قزوین–الموت با پیشرفت فیزیکی حدود ۹۳ درصد در آستانه تکمیل قرار دارد و برای اتمام کامل پروژه به حدود یک‌سال زمان و تقریباً ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. تکمیل این محور، علاوه بر کوتاه‌کردن مسیرهای دسترسی، می‌تواند آثار اقتصادی و گردشگری منطقه الموت را به‌طور ملموسی تقویت کند.

اهمیت راهبردی و اقتصادی محور

این پروژه نقشی فراتر از یک قطعه جاده‌ای محلی دارد؛ محور قزوین–الموت اتصال مهمی میان مرکز استان و مناطق کوهستانی شمالی ایجاد می‌کند که به:

  • تسهیل حمل‌و‌نقل محصولات کشاورزی و رونق بازارهای محلی؛
  • افزایش جذابیت گردشگری برای دسترسی آسان‌تر به جاذبه‌های طبیعی الموت؛ انجامیده است. همچنین مسیر جدید می‌تواند بار ترافیکی جاده‌های فرسوده را کاهش و زمان‌های امدادرسانی در مواقع اضطراری را کوتاه‌تر کند.
حق لطفی افتتاح محور قزوین – الموت به یک‌سال زمان نیاز دارد
حق لطفی افتتاح محور قزوین – الموت به یک‌سال زمان نیاز دارد

موانع باقی‌مانده و حساسیت‌های اجرایی

گرچه درصد بالای پیشرفت نشان‌دهنده حرکت خوب پروژه است، چند چالش باقی‌مانده نیازمند توجه ویژه‌اند: تأمین به‌موقع منابع مالی، شرایط نامساعد جوی و پایداری خاک در مناطق کوهستانی، الزامات زیست‌محیطی و تکمیل زیرساخت‌های جانبی مثل پل‌ها و شانه راه. هر یک از این عوامل می‌تواند زمان‌بندی را دچار تغییر کند بنابراین پیگیری تأمین اعتبار و برنامه‌ریزی فنی دقیق حیاتی است.

جدول زمان‌بندی و نیازهای کلیدی

  • وضعیت کنونی: قطعه اول ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی؛
  • نیاز مالی: حدود ۸۰۰ میلیارد تومان؛
  • بازه زمانی مورد انتظار برای تکمیل: حدود ۱۲ ماه در صورت تأمین به موقع اعتبار و مساعدت آب و هوایی.

پیامدهای اجتماعی و پیشنهادات عملی

تکمیل محور می‌تواند باعث ایجاد فرصت‌های شغلی محلی در بخش ساخت و بعد از بهره‌برداری در حوزه گردشگری و خدمات شود و کیفیت زندگی ساکنان روستاها را بهبود بخشد. پیشنهادهایی که برای تسریع و پایدارسازی پروژه مفید خواهند بود عبارتند از: تسریع در روند تخصیص منابع، تقویت نظارت پیمانکاری و اجرای برنامه‌های حفاظتی برای کاهش ریزش و فرسایش در تونل‌ها و شیب‌ها.

دست‌اندرکاران استان امیدوارند با همکاری نهادهای اجرایی و رفع موانع مالی، محور قزوین–الموت ظرف یک سال آینده به بهره‌برداری برسد و این مسیرِ تازه، از وعده به واقعیت تبدیل شود.

مجله حمل و نقل و باربری نوین بار

 

چرا استفاده از گردگیر دسته دنده اهمیت دارد؟

پاک‌سازی حریم راه‌های مازندران؛ مقابله با ساخت‌وساز و تبلیغات غیرمجاز

جهش تردد در جاده‌های اردبیل؛ افزایش ورود خودروها و زنگ خطر سرعت غیرمجاز

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *