اجرای عملیات خط‌کشی در محور عجبشیر–بناب آغاز شد


 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از آغاز عملیات اجرایی ۵۷ کیلومتر از آزادراه حیاتی تبریز-ارومیه خبر داد. این پروژه عظیم که نقشی کلیدی در تحول زیرساخت‌های شمال غرب کشور ایفا می‌کند، گامی مهم در راستای توسعه پایدار و متوازن منطقه محسوب می‌شود.

آزادراه تبریز-ارومیه: شریان حیاتی توسعه شمال غرب کشور

به گفته هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، آزادراه ارومیه-تبریز به عنوان یکی از طرح‌های محوری در کریدور آزادراهی شرق به غرب ایران شناخته می‌شود. تکمیل این پروژه نه تنها استان‌های آذربایجان غربی و شرقی را به شبکه سراسری آزادراهی متصل می‌کند، بلکه روابط تجاری و ترانزیتی کشور را نیز به طور چشمگیری تقویت خواهد کرد.

بازوند تأکید کرد که موقعیت جغرافیایی خاص استان آذربایجان غربی، که به دلیل وجود کوه‌ها و دریاچه ارومیه محصور است، با تکمیل این آزادراه از انزوا خارج شده و مسیر توسعه‌ای پایدار، متوازن و آینده‌محور برای کل منطقه شمال غرب کشور هموار خواهد شد.

جزئیات پروژه و اهمیت آن در زیرساخت‌های حمل‌ونقل

آزادراه تبریز-ارومیه با طول کلی ۱۶۲ کیلومتر، در قالب ۶ قطعه مجزا طراحی شده است. در حال حاضر، عملیات اجرایی در قطعات ۱، ۲ و ۳ به طول ۵۷ کیلومتر آغاز شده و به دلیل اهمیت فزاینده آن در تأمین حمل‌ونقل سریع و ایمن، این پروژه در اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: «این آزادراه از ارومیه آغاز شده و با عبور از جنوب دریاچه ارومیه، در نهایت به شبکه آزادراهی استان آذربایجان شرقی متصل می‌شود. اجرای این پروژه، کاهش چشمگیر زمان سفر، افزایش ایمنی تردد و تسهیل در جابه‌جایی کالا و مسافر را به دنبال خواهد داشت.»

مزایای فراتر از مرزها: تقویت مسیرهای ترانزیتی بین‌المللی

بازوند با اشاره به مزایای کلان و ملی این پروژه، توسعه شبکه آزادراهی کشور، به ویژه در مناطق مرزی و مراکز استان‌ها را یکی از برنامه‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی برای تحقق توسعه متوازن و پایدار عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: «آزادراه ارومیه-تبریز به عنوان **حلقه ارتباطی میان دو استان مهم آذربایجان غربی و شرقی، تنها به تسهیل دسترسی منطقه‌ای محدود نمی‌شود، بلکه مسیر ترانزیتی ایران با کشورهای همسایه از جمله ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان را نیز تقویت خواهد کرد.» این امر نقش بسزایی در گسترش مبادلات اقتصادی و فرهنگی منطقه خواهد داشت.

اعتبار و افق‌های آینده پروژه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این بخش از پروژه را ۹۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد. وی اظهار امیدواری کرد که با تأمین مالی مناسب و بهره‌گیری از توان فنی متخصصان داخلی، روند اجرای پروژه شتاب بیشتری بگیرد تا در موعد مقرر شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

این مسیر جدید، بدون شک تحولی اساسی در دسترسی‌های حمل‌ونقلی شمال غرب کشور ایجاد کرده و گام بزرگی در راستای پیشرفت و رونق اقتصادی منطقه خواهد بود.

مجله حمل و نقل و باربری نوین بار

 

محور چالوس و آزادراه تهران- شمال مسیر (رفت و برگشت) مسدود است

 

حدنگاری حریم راه‌های بین‌شهری در ۷ استان آغاز شد

محورهای شمالی و آزادراه‌های منتهی به تهران قفل شد

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *