افتتاح قطعه ۷ آزادراه شیراز–اصفهان و آغاز عملیات اجرایی قطعه ۸ با حضور وزیر راه و شهرسازی

در هفته جاری، استان فارس شاهد یکی از مهم‌ترین تحولات زیرساختی خود در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای خواهد بود. به گفته جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، قطعه هفتم آزادراه شیراز–اصفهان با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد. این افتتاح همزمان با کلنگ‌زنی قطعه هشتم این مسیر صورت خواهد گرفت تا روند توسعه آزادراه به سمت جنوب کشور سرعت بیشتری بگیرد.

گام بلند در توسعه آزادراه شیراز–اصفهان

قطعه هفتم این آزادراه که بخشی از مسیر ارتباطی مهم میان مرکز و جنوب کشور محسوب می‌شود، آماده بهره‌برداری است. قادری با تأکید بر اهمیت همزمانی افتتاح این قطعه با آغاز عملیات اجرایی قطعه هشتم، اظهار داشت: این اقدام می‌تواند نقش مؤثری در تسریع پروژه آزادراه شیراز–بوشهر ایفا کند.

اجرایی شدن پروژه‌ های کلان راه و مسکن در فارس با اعتبار ۴۷۰ هزار میلیارد ریال
اجرایی شدن پروژه‌ های کلان راه و مسکن در فارس با اعتبار ۴۷۰ هزار میلیارد ریال

موانع اجرایی قطعه هشتم و تلاش برای رفع آن‌ها

نماینده شیراز و زرقان در ادامه به چالش‌های موجود در مسیر اجرای قطعه هشتم اشاره کرد. از مجموع ۱۲ کیلومتر مسیر این قطعه، تنها چهار کیلومتر آزادسازی شده و باقی مسیر نیازمند تملک اراضی است. همچنین اختلاف نظر در سهم مشارکت میان وزارت دفاع و وزارت راه از دیگر موانع آغاز عملیات اجرایی بوده است. در ابتدا دولت سهم ۷۰ درصدی برای خود در نظر گرفته بود که بعدها به ۵۰ درصد کاهش یافت. قادری تأکید کرد که مصوبه دولت در این زمینه مشخص است و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه موظف به رعایت آن هستند.

اتصال به آزادراه شیراز–بوشهر و اولویت‌بندی قطعات اجرایی

قطعه هشتم آزادراه شیراز–اصفهان در واقع نقطه آغاز آزادراه شیراز–بوشهر محسوب می‌شود که مسیر آن به سمت دشت ارژن امتداد می‌یابد. قادری با اشاره به اهمیت این پروژه، اعلام کرد که تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت دفاع و شهرداری شیراز در حال امضاست و پس از آن وزارت راه نیز وارد فرآیند اجرایی خواهد شد.

در اولویت‌بندی اجرای قطعات آزادراه شیراز–بوشهر، قطعه اول به طول ۵۲ کیلومتر و همچنین قطعات چهارم و پنجم با مجموع ۵۰ کیلومتر در دستور کار قرار دارند. امید می‌رود با مشارکت ۲۰ درصدی استانداری بوشهر، این بخش‌ها به سرعت اجرایی شوند. با این حال، قطعات دوم و سوم به دلیل هزینه‌های بالا با چالش جذب سرمایه‌گذار مواجه‌اند، چرا که معمولاً سرمایه‌گذاران حاضر به مشارکت بیش از ۳۰ درصد نیستند و تأمین باقی‌مانده سهم دولت نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تری خواهد بود.

این اقدامات در راستای توسعه شبکه حمل‌ونقل کشور و تسهیل ارتباطات بین استانی انجام می‌شود و نقش مهمی در ارتقای زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی جنوب کشور خواهد داشت.

مجله حمل و نقل و باربری نوین بار

احداث ۱۷۸ کیلومتر بزرگراه طی یک سال گذشته در آذربایجان غربی

بررسی راهکارهای ارتقای خدمات حمل‌ونقل زائران در مشهد با حضور معاون سازمان راهداری و قاضی تجدید نظر کمیسیون ماده ۱۲

بازوی توانمند توسعه روستایی: هم‌افزایی وزارت راه و شهرسازی با خیرین جاده‌ساز

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *