تعلل در بهره‌برداری از باند دوم جاده قدیم قم-تهران؛ تهدیدی برای ایمنی رانندگان و اقتصاد کشور

مدت‌هاست که بخش قابل توجهی از باند دوم جاده قدیم قم-تهران آسفالت شده و آماده بهره‌برداری است، اما به دلایل نامعلومی بهره‌برداری از آن به تعویق افتاده است. این در حالی است که ممنوعیت تردد ناوگان باری در آزادراه قم-تهران، حجم ترافیک سنگینی را بر روی این جاده قدیمی تحمیل کرده و باعث بروز تصادفات متعدد و تلفات جانی شده است.

محمد کاظم نیمه‌فروش، یک راننده فعال در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای کالا، با انتقاد از این وضعیت، خواستار تسریع در بهره‌برداری از باند دوم این جاده شد. وی معتقد است که بهره‌برداری از این باند می‌تواند به کاهش ترافیک، افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کمک شایانی کند.

دلایل تعلل در بهره‌برداری از باند دوم:

دلایل دقیق این تعلل هنوز مشخص نیست، اما می‌توان به برخی دلایل احتمالی اشاره کرد:

  • ملاحظات ایمنی: ممکن است نگرانی‌هایی در مورد ایمنی کامل این بخش از جاده وجود داشته باشد که نیازمند بررسی و رفع آن‌ها باشد.
  • ملاحظات فنی: ممکن است برخی مسائل فنی و مهندسی مانع از بهره‌برداری کامل از این باند شده باشد.
  • ملاحظات اقتصادی: ممکن است دلایل اقتصادی مانند عدم تخصیص بودجه کافی برای تکمیل پروژه و تجهیز آن مانع از بهره‌برداری شود.

پیامدهای تعلل در بهره‌برداری:

تعلل در بهره‌برداری از باند دوم جاده قدیم قم-تهران پیامدهای منفی متعددی در پی دارد، از جمله:

  • افزایش تصادفات: حجم بالای ترافیک در این جاده و فرسودگی برخی از بخش‌های آن باعث افزایش تصادفات و تلفات جانی می‌شود.
  • افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل: ترافیک سنگین و افزایش مصرف سوخت، هزینه‌های حمل‌ونقل را برای رانندگان و صاحبان کالا افزایش می‌دهد.
  • کاهش سرعت انتقال کالا: ترافیک سنگین و کندی حرکت خودروها در این جاده، زمان مورد نیاز برای انتقال کالا را افزایش می‌دهد و به اقتصاد کشور لطمه می‌زند.
  • افزایش آلودگی هوا: افزایش ترافیک و تردد خودروهای سنگین در این جاده، باعث افزایش آلودگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی می‌شود.

راهکارها:

برای رفع این مشکل و تسریع در بهره‌برداری از باند دوم جاده قدیم قم-تهران، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • تعیین دقیق دلایل تعلل: با بررسی دقیق دلایل فنی، اقتصادی و ایمنی، می‌توان راهکارهای مناسب برای رفع موانع موجود ارائه داد.
  • تخصیص بودجه کافی: برای تکمیل پروژه و تجهیز باند دوم، نیاز به تخصیص بودجه کافی از سوی دولت است.
  • تعامل با بخش خصوصی: می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و تکمیل این پروژه استفاده کرد.
  • نظارت بر روند اجرای پروژه: نظارت مستمر بر روند اجرای پروژه و رفع موانع احتمالی می‌تواند به تسریع در بهره‌برداری کمک کند.

بهره‌برداری از باند دوم جاده قدیم قم-تهران یک ضرورت است و می‌تواند به بهبود وضعیت حمل‌ونقل در کشور، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی رانندگان کمک شایانی کند. مسئولان مربوطه باید با جدیت به این موضوع پرداخته و برای رفع موانع موجود اقدامات لازم را انجام دهند.

خدمات باربری نوین بار : اتوبار خراسان  | اتوبار پرستار | اتوبار فسریه | اتوبار ابوذر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *