کاهش زمان سفر در گذرگاه شمال-جنوب
مقامهای ارمنستان اعلام کردند که با اجرای طرحهای عمرانی در چارچوب گذرگاه شمال-جنوب، زمان سفر از ایروان به مرزهای ایران تا سه ساعت کاهش خواهد یافت. این پروژه با تمرکز بر توسعه جادهها و احداث تونلهای جدید در استان سیونیک، یکی از مهمترین طرحهای زیرساختی منطقه به شمار میرود.
جزئیات پروژه در استان سیونیک
به گفته «کارن بادالیان» معاون بنیاد دپارتمان راه ارمنستان، مرحله چهارم این پروژه در سیونیک در حال اجراست و به سه بخش تقسیم میشود:
- بخش آگاراک تا کاجاران: شامل ۳۲ کیلومتر جاده جدید با ۵ تقاطع غیرهمسطح، ۳ تونل و ۱۵ پل است. تکمیل این بخش تا سال ۲۰۲۷ پیشبینی شده است.
- بخش دوم: احداث تونل ۷.۲ کیلومتری در نزدیکی کاجاران به همراه ۴ کیلومتر جاده اتصال. این مسیر جایگزین گردنه کوهستانی مِغری در ارتفاع ۲۵۳۵ متری خواهد شد و ایمنی و دسترسی در تمام فصول سال را تضمین میکند. با اجرای این طرح، مسیر فعلی ۱۴ کیلومتر کوتاهتر و سرعت خودروها از ۵۰ به ۸۰ کیلومتر بر ساعت افزایش مییابد و حدود ۴۰ دقیقه از زمان سفر کاسته میشود.
- بخش سوم: احداث گذرگاه ۶۰ کیلومتری میان کاجاران و سیسیان که شامل تونل ۸.۶ کیلومتری بارگوشات، ۲۷ پل به طول ۴.۷ کیلومتر و ۹ تونل دیگر به طول مجموع ۱۲.۵ کیلومتر خواهد بود. این
- بخش مسیر سیسیان-کاجاران را ۵۴ کیلومتر کوتاهتر میکند و با افزایش سرعت متوسط از ۵۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان سفر را ۱.۵ تا ۲ ساعت کاهش میدهد.
زمانبندی تکمیل طرح
بر اساس برنامهریزیها، اجرای بخش نهایی پروژه تا سال ۲۰۲۶ آغاز و تکمیل آن حدود شش سال به طول خواهد انجامید. با بهرهبرداری کامل از این مسیر، سفر زمینی میان ایران و ارمنستان نهتنها کوتاهتر، بلکه ایمنتر و پایدارتر خواهد شد.
اهمیت راهبردی گذرگاه شمال-جنوب
گذرگاه شمال-جنوب بهعنوان یکی از کریدورهای کلیدی حملونقل منطقهای، نقش مهمی در اتصال ایران، ارمنستان، آسیای میانه و قفقاز ایفا میکند. کاهش زمان سفر در این مسیر میتواند علاوه بر تسهیل رفتوآمد مسافران، به رونق تجارت، گردشگری و همکاریهای اقتصادی میان دو کشور نیز شتاب بخشد.
جمعبندی
با تکمیل پروژههای عمرانی در استان سیونیک، مسیر ایران ارمنستان حدود سه ساعت کوتاهتر خواهد شد. این تحول نهتنها به بهبود زیرساختهای حملونقل کمک میکند، بلکه جایگاه گذرگاه شمال-جنوب را بهعنوان یکی از محورهای اصلی ترانزیت منطقهای بیش از پیش تقویت خواهد کرد.
افزایش ۴۳ درصدی رسیدگی به تخلفات شرکتهای حملونقل در خراسان رضوی طی سهماهه نخست سال
اجرای طرح خطکشی ۸۰۰ کیلومتر از راههای اصلی قم با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال آغاز شد
2000 سامانه هوشمند تا پایان شهریور به جادههای کشور اضافه میشود
علیرضا سبحانی
او فارغالتحصیل رشته مدیریت حمل و نقل است و فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۹۴ به عنوان نویسنده در یک وبلاگ تخصصی درباره حمل و نقل شهری آغاز کرده است. وی پس از کسب تجربه، به مجلات و وبسایتهای معتبر در این حوزه پیوست و در حال حاضر، دبیر سرویس اخبار حمل و نقل در یک مجله تخصصی این صنعت است.