مشکل تأمین مالی و فشار بر سرمایهگذار
سرمایهگذاران حاضر در پروژه، در کنار سقف تسهیلات بانکی، خواستار دریافت دستی عوارض از رانندگان هستند تا هزینههای نگهداری و تعمیرات آزادراه را پوشش دهند. اما با نرخ فعلی عوارض (۱۰ تا ۱۵ هزار تومان) و پرداخت الکترونیکی که در بهترین حالت تنها ۳۵ درصد مراجعان را شامل میشود، درآمد کافی برای سرمایهگذاران مهیا نمیشود. در نتیجه:
- حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان عوارض الکترونیکی پرداختنشده بر جای مانده
- درخواست تجدیدنظر در شیوه دریافت عوارض و معافیت قیر یا اراضی دولتی برای کاهش هزینههای ساخت
چراغ سبز محیطزیستی و آغاز عملیات محدود
دو واریانت مسیر قطعه سوم به سازمان حفاظت محیطزیست ارائه شده و پس از ۱۴ جلسه کارشناسی، تا یک ماه آینده نظر نهایی اعلام خواهد شد. با تأیید هر گزینه، اجرای فاز اول—شامل ۸ کیلومتر از سیاهبیشه تا ولیآباد—طی سه سال، میتواند بار ترافیکی مرزنآباد-دزدبن را تا زمان تکمیل کامل جاده چهارخطه کاهش دهد.
چشمانداز «کریدور دریا تا دریا»
در کنار آزادراه تهران–شمال، وزارت راه روی توسعه کریدور «دریا تا دریا» نیز تمرکز دارد؛ مسیری که از البرز تا زاگرس امتداد مییابد و هدف آن صرفهجویی سالانه ۹۰۰ میلیون لیتر سوخت است. اجرای این طرح از قم آغاز شده و در آیندهای نزدیک به شازند و اراک نیز خواهد رسید.
با همافزایی تسهیلات بانکی، معافیتهای قیر رایگان، واگذاری اراضی دولتی و اصلاح سازوکار دریافت عوارض، میتوان چشمانداز روشنی برای بهرهبرداری هرچه سریعتر از این دو شاهراه ملی ترسیم کرد.
علیرضا سبحانی
او فارغالتحصیل رشته مدیریت حمل و نقل است و فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۹۴ به عنوان نویسنده در یک وبلاگ تخصصی درباره حمل و نقل شهری آغاز کرده است. وی پس از کسب تجربه، به مجلات و وبسایتهای معتبر در این حوزه پیوست و در حال حاضر، دبیر سرویس اخبار حمل و نقل در یک مجله تخصصی این صنعت است.