در پی انتشار ویدئویی مبنی بر فروش سوخت ارزان قیمت به ناوگانهای مختلف در مرزهای ترکیه و واکنشهای متعدد رانندگان ایرانی، نیاز به بررسی دقیقتر این موضوع احساس میشود. در این مقاله، به بررسی ادعاهای مطرح شده و رویههای معمول در این زمینه خواهیم پرداخت.
ادعای فروش سوخت ارزان به ناوگانهای خارجی؛ آیا صحت دارد؟
در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده است، رانندهای ایرانی ادعا کرده است که در مرزهای ترکیه و بلغارستان، سوخت با قیمتی بسیار پایینتر از نرخ بازار به ناوگانهای مختلف از جمله کامیونهای ایرانی فروخته میشود. این ادعا واکنشهای متعددی را در پی داشته است.
عبدالله خانعلی، رئیس کانون سراسری انجمنهای صنفی کامیونهای یخچالدار کشور، در گفتگو با تین نیوز این ادعا را رد کرده است. وی تاکید کرده است که جایگاههای سوخت در مرزهای خروجی ترکیه تنها به ناوگان ترانزیتی خود این کشور که حامل محمولات صادراتی هستند، سوخت یارانهای ارائه میدهند.
رویه معمول در جایگاههای سوخت مرزی ترکیه
براساس توضیحات ارائه شده، رویه معمول در جایگاههای سوخت مرزی ترکیه به شرح زیر است:
- تخصیص سوخت یارانهای به ناوگان داخلی: دولت ترکیه به منظور حمایت از رانندگان داخلی و کاهش هزینههای حمل و نقل، سوخت یارانهای را در اختیار ناوگان ترانزیتی خود قرار میدهد.
- ثبت اطلاعات سوختگیری در اسناد حمل: میزان سوخت تحویلی به هر خودرو در اسناد حمل (کارنه تیر) ثبت میشود.
- ممنوعیت سوختگیری ناوگان خارجی: به طور کلی، جایگاههای سوخت مرزی ترکیه به ناوگانهای خارجی خدماتی ارائه نمیدهند.
علت انتشار چنین ادعاهایی
دلایل مختلفی برای انتشار چنین ادعاهایی میتواند وجود داشته باشد:
- عدم اطلاع دقیق: رانندگان ممکن است به دلیل عدم اطلاع از قوانین و رویههای موجود در کشور ترکیه، چنین ادعاهایی را مطرح کنند.
- تلاش برای کاهش هزینهها: برخی رانندگان ممکن است به دنبال راههایی برای کاهش هزینههای خود باشند و با انتشار چنین شایعاتی، قصد ایجاد فشار بر مسئولین را داشته باشند.
- وجود برخی استثنائات: در برخی موارد خاص و به صورت محدود، ممکن است استثنائاتی برای این رویه وجود داشته باشد.
نتیجهگیری
با توجه به توضیحات ارائه شده توسط مقامات صنفی و بررسی رویههای معمول در جایگاههای سوخت مرزی ترکیه، به نظر میرسد که ادعای فروش سوخت ارزان قیمت به ناوگانهای خارجی در این مرزها، صحت نداشته باشد. دولت ترکیه با هدف حمایت از ناوگان داخلی خود، سوخت یارانهای را تنها در اختیار رانندگان ترک قرار میدهد و از ارائه خدمات به ناوگانهای خارجی خودداری میکند.