کمبود ۵ هزار اتوبوس در جاده‌های ایران؛ ناوگان فرسوده نیازمند نوسازی فوری

ناوگان مسافربری جاده‌ای کشور در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و برای ایجاد تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا، نیازمند ۵ هزار دستگاه اتوبوس جدید است. مهدی خضری، سرپرست معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، با اعلام این خبر، فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی برون‌شهری را یکی از عوامل اصلی افزایش تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از آن برشمرد.

وی با اشاره به اهمیت استان آذربایجان شرقی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، وجود ۱۴ هزار کیلومتر راه، دو مرز زمینی، ۲۷ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل باری و مسافری و ۳۵ هزار راننده را نشان‌دهنده این اهمیت دانست و بر لزوم رسیدگی مؤثر و کافی به این حوزه تأکید کرد.

هوشمندسازی جاده‌ها یکی از اولویت‌های معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور است و با توجه به حجم بالای ناوگان، راننده و راه‌های اصلی و روستایی در آذربایجان شرقی، این استان باید در این زمینه پیشتاز باشد.

سن و عمر ناوگان حمل‌ونقل مسافری ایران بالا است و باید هرچه سریع‌تر با ارائه تسهیلات مختلف نسبت به نوسازی آن اقدام کرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، سال آینده هزار دستگاه اتوبوس جدید از محل واردات و تولیدات داخلی به ناوگان مسافری جاده‌ای کشور اضافه خواهد شد.

جابجایی ۲۵ میلیون تن انواع کالا در آذربایجان شرقی مزیت بسیار بزرگ و مهمی است که با روش‌های سنتی قابل ادامه نیست و باید از روش‌های نوین مانند هوشمندسازی جاده‌ها استفاده کرد.

مجلس شورای اسلامی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور همراهی کرده و بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۴، اعتبارات و تسهیلات ویژه‌ای برای اضافه کردن هزار دستگاه اتوبوس جدید در نظر گرفته شده است.

علاوه بر ناوگان مسافری، ناوگان باری کشور نیز نیازمند نوسازی است. در حال حاضر، برای هر پنج دستگاه کامیون در کشور یک بار وجود دارد که با استانداردهای جهانی سازگار نیست و شرایط پیچیده‌ای را برای حوزه حمل‌ونقل بار ایجاد می‌کند.

با اسقاط یک دستگاه کشنده، مجوز واردات یک دستگاه کشنده دیگر فراهم شده و مسئله بومی‌گرایی در استان‌ها نیز در این زمینه حذف شده است.

نوین بار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *