گام‌های پایانی در منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال؛ وعده تکمیل باند دوم تونل‌های البرز تا ۱۴۰۶

تازه‌ترین ارزیابی‌ها از روند پیشرفت پروژه ملی آزادراه تهران-شمال، از گذر موفقیت‌آمیز منطقه دو این محور حیاتی از مرز ۸۹.۵ درصد پیشرفت فیزیکی حکایت دارد. در این میان، تونل البرز شرقی به عنوان یکی از شاه‌رگ‌های این قطعه، پیش از این به بهره‌برداری رسیده و نویدبخش تسهیل تردد در این مسیر کوهستانی است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تکمیل باند دوم تونل‌های البرز شرقی و غربی نیز به عنوان اهداف کلیدی در سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۶ تعیین شده است.

هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، به همراه جمعی از مقامات ارشد سازمان بازرسی کل کشور و کارشناسان فنی، در یک بازدید میدانی از بخش‌های مختلف منطقه دو آزادراه تهران-شمال، از نزدیک در جریان آخرین وضعیت پل‌ها، تونل‌ها و سایر زیرساخت‌های عمرانی این منطقه قرار گرفتند. در این بازدید، کارشناسان ضمن ارائه گزارشی جامع از میزان پیشرفت فیزیکی و اقدامات اجرایی انجام شده، برنامه‌های آتی برای تسریع در روند بهره‌برداری کامل از این قطعه مهم را تشریح کردند.

بازوند در حاشیه این بازدید، با تاکید بر اهمیت راهبردی آزادراه تهران-شمال در شبکه حمل و نقل کشور، بر ضرورت رعایت دقیق‌ترین استانداردهای فنی، ارتقای سطح ایمنی مسیر و تکمیل هرچه سریع‌تر این پروژه ملی تاکید کرد. وی همچنین خواستار به‌کارگیری فناوری‌های نوین در مراحل اجرایی و نظارت مستمر و دقیق بر کیفیت ساخت به منظور اطمینان از استحکام و ایمنی این محور ارتباطی کلیدی شد.

آزادراه تهران-شمال به عنوان یکی از پروژه‌های زیربنایی اولویت‌دار کشور، نقش بسزایی در کاهش زمان سفر بین پایتخت و مناطق شمالی کشور ایفا می‌کند و تکمیل هرچه سریع‌تر بخش‌های باقی‌مانده آن، از جمله اهداف اصلی وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود. بهره‌برداری کامل از این آزادراه، علاوه بر کاهش بار ترافیکی در محورهای موجود، به رونق اقتصادی و گردشگری در مناطق شمالی کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

منطقه دو آزادراه تهران-شمال، به دلیل ویژگی‌های توپوگرافی خاص و عبور حدود ۸۰ درصد از مسیر از داخل تونل، احداث ۵۶ دستگاه تونل به طول مجموع ۳۹.۵ کیلومتر و ساخت ۲۱ پل بزرگ، به عنوان یکی از پیچیده‌ترین و فنی‌ترین قطعات اجرایی این پروژه شناخته می‌شود. با وجود این چالش‌ها، پیشرفت قابل توجه ۸۹.۵ درصدی در این منطقه، نشان از تلاش‌های بی‌وقفه مهندسان و کارگران ایرانی در به ثمر رساندن این پروژه ملی دارد.

از جمله مزایای بهره‌برداری کامل از منطقه دو آزادراه تهران-شمال می‌توان به کاهش ۶.۵ کیلومتری مسیر فعلی کرج-چالوس، صرفه‌جویی حدود ۳۰ دقیقه‌ای در زمان سفر به ویژه در ساعات اوج ترافیک، حذف گردنه‌های خطرناک و پرپیچ و خم کندوان و کاهش قابل توجه مصرف سوخت اشاره کرد. این مزایا، علاوه بر رفاه حال مسافران، تاثیرات مثبت زیست‌محیطی و اقتصادی قابل توجهی نیز به همراه خواهد داشت.

شایان ذکر است که منطقه سه آزادراه تهران-شمال، به دلیل عبور از مناطق کوهستانی صعب‌العبور و محیط‌های حفاظت شده، با چالش‌های زیست‌محیطی و فنی ویژه‌ای روبرو است و در حال حاضر مطالعات دقیق فنی و زیست‌محیطی آن در دست انجام می‌باشد تا با رعایت تمامی ملاحظات، عملیات اجرایی این بخش نیز به نحو مطلوب آغاز گردد.

توسعه آزادراه تهران-شمال به عنوان یک پروژه ملی بلندمدت، نه تنها به بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل کشور کمک می‌کند، بلکه نقش کلیدی در افزایش ایمنی سفرهای جاده‌ای، کاهش تصادفات و ارتقاء سطح کیفی زندگی شهروندان ایفا خواهد کرد. تکمیل هرچه سریع‌تر مناطق باقی‌مانده این آزادراه، گامی مهم در راستای تحقق اهداف توسعه‌ای کشور و رفاه حال مردم خواهد بود.

نوین بار

افزایش ۵۴ درصدی ترانزیت جاده ای در سال ۱۴۰۲

عوارض ۵ آزادراه از بهمن افزایش می یابد

قطعه۶ آزادراه تبریز به ارومیه تا پایان سال افتتاح می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *