به روزرسانی سامانه سپهتن و چالش‌های پیش رو در نظارت بر ناوگان باری و مسافری

سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن) با هدف نظارت بر ناوگان باری و مسافری و تخصیص سوخت بر اساس پیمایش راه اندازی شده است. با توجه به اهمیت این سامانه در مدیریت ناوگان و کاهش مصرف سوخت، به روزرسانی و ارتقای آن همواره در دستور کار قرار دارد.

در سال‌های اخیر تغییراتی در مجریان این پروژه صورت گرفته است که منجر به نیاز به بروزرسانی سامانه سپهتن در ناوگان اتوبوسی شده است. این تغییرات به دلیل افزایش تعداد ناوگان، نیاز به پیوست‌های فنی و امنیتی جدید و همچنین تغییر در فناوری ارتباطی برخی از دستگاه‌ها بوده است.

یکی از چالش‌های اصلی در این زمینه، افزایش تعداد ناوگان باری از ۳۶۸ هزار به ۴۵۰ هزار دستگاه است که نیازمند بازنگری در مصوبات شورای اقتصاد است. همچنین، برخی از ناوگان اتوبوسی به دلیل عدم پشتیبانی از شبکه ۴G، نیاز به تعویض ماژول‌های خود دارند.

با وجود این چالش‌ها، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در تلاش است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تمامی ناوگان باری و مسافری را به سامانه سپهتن مجهز کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، کل ناوگان باری باید ظرف ۳ سال به این سامانه تجهیز شود، اما شرکت مجری اعلام کرده که آمادگی انجام این کار ظرف دو سال را دارد.

به روزرسانی سامانه سپهتن در ناوگان اتوبوسی نیز در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا دو ماه آینده به طور کامل انجام شود. با تکمیل این فرایند، امکان نظارت دقیق‌تر بر عملکرد ناوگان و تخصیص سوخت به صورت دقیق‌تر فراهم خواهد شد.

اخبار حمل و نقل ایران را در نوین بار بخوانید. 

کارت هوشمند چیست ؟
استعلام پیمایش ناوگان
استعلام کارت سلامت راننده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *