صنعت حملونقل ریلی در ایران با چالشهای جدی مواجه است که یکی از مهمترین آنها، تبعیض در نرخ سوخت بین حملونقل ریلی و جادهای است. شرکتهای حملونقل ریلی به دلیل پرداخت هزینه بالای سوخت، در رقابت با حملونقل جادهای که از یارانه سوخت بهرهمند است، با مشکلات عدیدهای روبرو هستند.
در نشست اخیر مدیرعامل راه آهن با نمایندگان شرکتهای حملونقل ریلی، این مسئله به عنوان یکی از مهمترین دغدغههای این بخش مطرح شد. شرکتها خواستار تشکیل کارگروهی تخصصی برای بازنگری در ساختار و قوانین موجود و رفع تبعیض در نرخ سوخت شدند. همچنین، تسریع در اجرای قوانین حمایت از سرمایهگذاری در بخش ریلی، تسهیل در صدور مجوزهای حملونقل و تامین لوکوموتیوهای جدید از دیگر مطالبات آنها بود.
مدیرعامل راه آهن نیز با اذعان به مشکلات موجود، بر لزوم ایجاد تغییرات اساسی در صنعت ریلی تأکید کرد. وی از عقبماندگی ۱۰ درصدی راه آهن نسبت به برنامههای پیشبینی شده خبر داد و بر ضرورت تدوین برنامههای جدید برای بهبود عملکرد این بخش تأکید کرد.
از جمله اقدامات مهمی که برای توسعه حملونقل ریلی پیشنهاد شده است، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اصلاح ساختار نرخگذاری: نرخ تعرفه حملونقل ریلی باید به گونهای تنظیم شود که با نرخ حملونقل جادهای رقابتپذیر باشد.
- تسهیل در صدور مجوزها: روند صدور مجوزهای حملونقل ریلی باید تسهیل شود تا سرمایهگذاران بیشتری به این بخش جذب شوند.
- تامین زیرساختها: سرمایهگذاری در زیرساختهای ریلی، از جمله نوسازی ناوگان و توسعه خطوط ریلی، برای افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت خدمات ضروری است.
- حمایتهای مالی: دولت باید با ارائه تسهیلات مالی و یارانهها، از توسعه حملونقل ریلی حمایت کند.
- تغییر نگاه به حملونقل ریلی: باید نگاهی جامع به حملونقل ریلی بهعنوان یک بخش کلیدی در اقتصاد کشور داشته باشیم و از آن به عنوان ابزاری برای کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و بهبود ایمنی جادهای استفاده کنیم.
در مجموع، رفع تبعیض در نرخ سوخت و ایجاد شرایط برابر برای رقابت بین حملونقل ریلی و جادهای، گامی مهم در جهت توسعه حملونقل ریلی در ایران خواهد بود. این امر علاوه بر کاهش هزینههای حملونقل، به کاهش آلودگی هوا، بهبود ایمنی جادهها و کاهش مصرف سوخت نیز کمک خواهد کرد.
خدمات باربری نوین بار : اتوبار دروس | اتوبار هفت تیر | اتوبار شمس آباد | اتوبار فرجام