رانندگان کامیون: ستاد تنظیم بازار نرخ کرایه‌ها را تحمیلی تعیین می‌کند، اما به هزینه‌ها توجهی ندارد!

فعالان صنفی حمل و نقل جاده‌ای کالا خواستار بازنگری در نرخ‌های تحمیلی کرایه‌ها توسط ستاد تنظیم بازار هستند.

در حالی که ستاد تنظیم بازار به عنوان یک نهاد نظارتی، وظیفه کنترل نرخ کرایه‌های حمل کالا را بر عهده دارد، رانندگان کامیون معتقدند این نهاد به هزینه‌های تعمیر و نگهداری و مایحتاج صنعتی این بخش که به طور ساعتی و حتی ثانیه‌ای در حال افزایش است، توجهی ندارد.

خداداد بکرانی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی رانندگان کامیون فلاورجان، در این خصوص می‌گوید: “متاسفانه ستاد تنظیم بازار در حالی به تعیین نرخ شاخص تن بر کیلومتر می‌پردازد که نرخ‌های تحمیلی بر کرایه حمل کالا سالانه با درصد ناچیزی کمتر از نرخ تورم و بدون توجه به هزینه‌ها و آنالیز قیمت‌های بازار لوازم و قطعات که واردات آن اکثراً غیر دولتی و آزاد صورت می‌پذیرد، تعیین می‌شود.”

وی با اشاره به آشفتگی بازار و نوسانات ساعتی و ثانیه‌ای قیمت‌ها، تاکید می‌کند: “درست در شرایطی که نیاز به تنظیم بازار، نظارت و کنترل با زیرساخت‌های کارشناسی شده احساس می‌شود، شاهد تعیین نرخ‌های دستوری و تحمیلی برای کرایه حمل کالا هستیم، در حالی که نرخ هزینه‌ها آزاد و بدون نظارت و کنترل دولت است!”

بکرانی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار می‌تواند هزینه‌های تحمیلی بر ناوگان را کنترل کند، اما در این زمینه اقدامی انجام نمی‌دهد، می‌افزاید: “از طرف دیگر، حمل و نقل با وضعیت موجود نوسازی ناوگان، هزینه‌ها و کمبود نیازهای اولیه روبروست. در حالی که سرمایه گذاران واقعی در این حوزه با جان و مال برای دور زدن تحریم‌ها پای کار حاضر بوده‌اند، شاهد اعمال نرخ‌های دستوری و نظارت دولتی در این بخش هستیم.”

این فعال صنفی با تاکید بر اینکه معیشت و سفره رانندگان و کامیونداران به عنوان سرمایه گذاران در این بخش، اصلی‌ترین معیار برای قضاوت درباره کارآمدی مسئولان خواهد بود، خاطرنشان می‌کند: “در حمل و نقل جاده‌ای، وظیفه بالانس درآمد و هزینه‌ها به گونه‌ای که با جیب سرمایه گذاران واقعی یعنی رانندگان و کامیونداران همخوانی و تناسب داشته باشد، به عهده ستاد تنظیم بازار و متولی حمل و نقل یعنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خواهد بود.”

بکرانی در ادامه به برخی از مشکلاتی که رانندگان کامیون با آن مواجه هستند اشاره می‌کند و می‌گوید: “بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری ناوگان، واردات لوازم و قطعات بی‌کیفیت و عرضه آن با بالاترین قیمت، اختلاف قیمت در هر نقطه از کشور، کمبود نیازهای اولیه جهت تولید خدمت، تلاطم بازار قیمت‌های ناوگان جهت نوسازی و … موجبات تشویش خاطر رانندگان و کامیونداران و صنف حمل و نقل جاده‌ای کالا شده است که از ضرورت بازنگری در تصمیمات ستاد تنظیم بازار حکایت می‌کند.”

رانندگان کامیون امیدوارند با توجه به مشکلات عدیده‌ای که با آن مواجه هستند، ستاد تنظیم بازار در نرخ‌های تحمیلی کرایه‌ها بازنگری کند و به دغدغه‌های این قشر زحمتکش توجه بیشتری مبذول نماید.

با احترام ، نوین بار

خدمات نوین بار : اتوبار ظفر ؛ اتوبار سهروردی ؛ اتوبار سیدخندان ؛ اتوبار دبستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *