موج ترافیک صبحگاهی؛ کدام محورهای برون‌شهری قفل شدند

مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام کرده در صبح روز جاری ترافیک سنگینی در چند محور کلیدی اطراف تهران شکل گرفته است؛ وضعیت نشان می‌دهد بار ترافیکی به‌جای پخش یکنواخت، در چند گلوگاه اصلی متمرکز شده و نیاز به مدیریت فعال و اطلاع‌رسانی لحظه‌ای بیشتر دارد.

نقاط پرترافیک و محدوده‌های حساس

آزادراه کرج–قزوین در محدوده پل حصارک تا کمالشهر و بخش‌هایی نزدیک پایانه شهید کلانتری تا پل کلاک به‌ویژه در حوالی وردآورد با ترافیک سنگین مواجه است. در آزادراه ساوه–تهران نیز از نسیم‌شهر تا احمدآبادمستوفی تردد کند است. علاوه بر این، در محور شهریار–تهران و بزرگراه ورامین–تهران محدوده قلعه‌نو، بار ترافیکی قابل‌توجهی گزارش شده است.

ترافیک سنگین در آزادراه کرج قزوین و ساوه تهران
ترافیک سنگین در آزادراه کرج قزوین و ساوه تهران

چرا این نقاط زودتر قفل می‌شوند

چند عامل اصلی باعث تشدید ترافیک در این محورها می‌شود: تقاطع مسیرهای بین‌شهری و شهری که منجر به ورود خودروهای بیشتری به یک نوک پیکان می‌شود، اختلاف ظرفیت معابر با حجم سفرهای صبحگاهی، و نقاطی با هندسه نامناسب یا کاهش سرعت (مانند رمپ‌ها و پل‌ها). در کنار اینها، هرگونه حادثه یا توقف کوتاه می‌تواند ایجاد صف طولانی کندی حرکت کند و حلقه بازگشت‌پذیری ترافیک را تقویت کند.

وضعیت محورهای شمالی و پیامد برای رانندگان

خوشبختانه محورهای منتهی به شمال کشور از جمله چالوس، هراز، فیروزکوه و آزادراه تهران–شمال در حال حاضر ترافیکی روان دارند و شرایط جوی مانعی ایجاد نکرده است. این موضوع می‌تواند بخشی از بار سفر را به مسیرهای جایگزین منتقل کند اما برای استفاده بهینه از این مزیت لازم است رانندگان از پیش اطلاع‌رسانی مسیرها را رصد کنند.

توصیه‌های عملی برای کاهش معطلی

  1. پیش از حرکت سامانه‌های اطلاع‌رسانی ترافیکی را چک کنید و در صورت امکان از ساعات اوج ترافیک پرهیز کنید؛
  2. در مسیرهای دارای ترافیک سنگین از توقف‌های غیرضروری خودداری کنید و فاصله ایمن را حفظ کنید تا از ایجاد گره‌های جدید جلوگیری شود.

تمرکز ترافیک در آزادراه‌های کرج–قزوین و ساوه–تهران نشان می‌دهد مدیریت تقاضای سفر و ایجاد راهکارهای مقطعی مانند زمان‌بندی مناسب، اطلاع‌رسانی آنی و تشویق به استفاده از مسیرهای جایگزین می‌تواند از فشار بر این محورها بکاهد و تجربه سفر را برای رانندگان تسهیل کند.

مجله حمل و نقل و باربری نوین بار

قرارگاه خاتم و ساخت ۳۰۰ تقاطع غیرهمسطح؛ سرعت‌گیری در گره‌گشایی ترافیک شهری

ایمن‌سازی ۱۳ نقطه حادثه‌خیز جاده‌های استان هرمزگان

بهره‌برداری از ۵ کیلومتر باند دوم محور جهرم–قیر در فارس؛ گامی مؤثر در ایمنی و روان‌سازی تردد

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *