نکات سلامتی که برای بار جا به جا کردن باید بدانید

بار جا به جا کردن یکی از آن کارهایی که اگر به درستی انجام نشود به احتمال خیلی زیاد باعث دردهای مفصلی مانند کمر درد و زانو درد می‌شود. گاهی اوقات آسیب‌ آن‌ گذرا است و فقط به چند روز استراحت نیاز دارید اما گاهی اوقات جابجایی بارهای سنگین در شرایط مختلف مانند اسباب‌کشی می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی و پایدار شود. این آسیب‌ها آنقدر شدید هستند که بدون کمک پزشک ارتوپد یا متخصص روماتولوژی تهران قادر به مدیریت بیماری نخواهید بود. این موضوع به‌ویژه برای کارگرانی اهمیت دارد که در شرکت‌های اسباب‌کشی کار می‌کنند و مجبور هستند به دفعات وسایل سنگین مانند لباسشویی، یخچال، اجاق گاز، گاوصندوق و… را جابجا کنند. اگر قصد بار جا به جا کردن را دارید، قبل از آن، این مقاله را مطالعه کنید تا با مهم‌ترین نکات ایمنی حمل بار آشنا شوید.

 

 

قبل از بار جا به جا کردن بدن‌‌تان را گرم کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که به سلامتی شما برای حمل یا جابجایی بارهای سنگین کمک می‌کند، گرم کردن بدن با حرکات کششی است. مهم نیست کارتان حمل بار است یا اینکه می‌خواهید فقط یکی از وسایل خانه را حرکت دهید، مهم این است که قصد دارید با بار جا به جا کردن، به عضلات بدن‌تان شوک وارد کنید. پس قبل از آن باید ذهن و جسم‌تان آماده باشد. حرکات کششی زمان زیادی از شما نمی‌گیرند اما در پیشگیری از آسیب‌های عضلانی و مفصلی بسیار کمک‌کننده هستند. شما می‌توانید مجموعه‌ای از این حرکات را یاد بگیرید و لحظاتی قبل از حمل بار آن‌ها را انجام دهید.

برای جابجایی اجسام سنگین از تجهیزات استفاده کنید

این فکر را از ذهن خود دور کنید که برای بلند کردن و جابجایی هر جسمی باید از بدن خود استفاده کنید. گاهی اوقات به تجهیزاتی نیاز دارید که نبود آن‌ها مساوی است با از دست دادن سلامتی. این تجهیزات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • کمربند حمل بار: این کمربند‌ها به حفظ استقامت کمر و جلوگیری از فشار زیاد به ستون فقرات کمک می‌کنند. آن‌ها به صورت کامل یا جزئی اطراف کمر قرار می‌گیرند و می‌توانند باعث توزیع بهتر وزن شوند.
  • کفش‌ کار مناسب: کفش‌های کار زیره مقاومی دارند و در عین حال از لغزش جلوگیری می‌‌کنند. جنس رویه این کفش‌ها به‌گونه‌ایی است که می‌توانند از پا هنگام سقوط اجسام سنگین و تیز محافظت کنند.
  • چرخ‌ حمل بار وسیله ساده‌ایی است که برای جابه‌جا کردن بارهای سبک تا متوسط کاربرد دارد.

باید بدانید در آئين‌نامه بهداشتی حمل بار برای این منظور مقرراتی وجود دارد. برای مثال کارفرما موظف است تجهیزات لازم برای بارهای سنگین را در اختیار کارگران قرار دهد. اگر به این آیین‌نامه مراجعه کنید بار سنگین براساس جنسیت و سن نیز تعریف شده است. مثلا میزان مجاز بار برای کارگران مرد که بین ۱۹ تا ۵۰ سال سن دارند با کارگران زن متفاوت است. همچنین براساس این آیین‌نامه جابجایی بار برای زنان باردار ممنوع است و ده هفته پس از زایمان به استراحت نیاز دارند. حمل بار سنگین در دوران بارداری می‌تواند بر کمر و ستون فقرات مادر فشار بیش‌ازحد وارد کند و در عین‌حال با افزایش خطر سقط همراه است. اگر به دلیل جا‌به‌جا کردن بار سنگین در بارداری با لکه‌بینی مواجه هستید باید هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص زنان تهران مراجعه کنید.

تکنیک جابجایی و بلند کردن اجسام سنگین را یاد بگیرید

یکی از بدترین کارهایی که می‌تواند صدمه جدی به ستون فقرات بزند، جابه‌جایی و بلند کردن غیر اصولی اجسام سنگین است. این بی‌توجهی می‌تواند باعث درد کمر و تشدید دردهای سیاتیک شود. برای بلند کردن اجسام سنگین و جابجایی آن‌ها به چند نکته اساسی زیر توجه کنید:

  • قبل از هر چیز، وزن جسم مورد نظر را تخمین بزنید. اگر با جسم بسیار سنگینی مواجه هستید از تجهیزات حمل بار استفاده کنید یا از شخص دیگری کمک بخواهید.
  • پیش از بار جا به جا کردن، مطمئن باشید وسیله مورد نظر به‌درستی بسته‌بندی شده است. گاهی اوقات بسته‌بندی‌های نامناسب باعث می‌شود تا بار از دست رها شود.
  • برای بلند کردن اجسام سنگین و جا‌به‌جایی آن‌ها، مهم است که جای دست وجود داشته باشد. بی‌توجهی به این موضوع ریسک سقوط بار را افزایش می‌دهد.
  • مسیر جابجایی بار را پاک کنید. منظور از پاکسازی مسیر حمل دستی بار این است که اشیا اضافه را بردارید تا امکان برخورد با آن‌ها وجود نداشته باشد. این موضوع در مسیرهایی مانند راه‌پله اهمیت ویژه‌ای دارد.

تکنیک بلند کردن اجسام سنگین

اشتباهی که اغلب همه ما برای بلند کردن اجسام سنگین انجام می‌دهیم این است که از کمر خم می‌شویم و روی جسم قرار می‌گیریم. این حالت فشار زیادی به ستون فقرات وارد می‌کند. برای محافظت از ستون فقرات و پیشگیری از کمر درد هنگام جا‌بجایی اجسام سنگین به نکات زیر دقت کنید:

  • نزدیک جسم بایستید و کنار آن زانو بزنید، بهتر است پاها به اندازه عرض شانه باز باشد. یکی از پاها را کمی جلوتر از دیگری قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا تعادل داشته باشید. حتی می‌توانید یکی از زانوهای خود را روی زمین قرار دهید، این پوزیشن چیزی شبیه حرکت لانچ است.
  • پشت‌تان را صاف کنید و تا جایی که می‌توانید به جسم نزدیک شوید.
  • حالا به آرامی جسم را تا ناحیه ناف بلند کنید. بالا بردن اجسام سنگین تا ناحیه شانه فشار زیادی به ستون فقرات وارد می‌کند. حواستان باشد زمان بلند کردن جسم، کمرتان به سمت جلو خم نشود.
  • حالا با گام‌های کوچک در مسیر مورد نظرتان حرکت کنید و اگر قصد تغییر مسیر دارید از پهلوهایتان کمک بگیرید.
  • برای پایین گذاشتن جسم نیز از زانو و عضلات باسن استفاده کنید تا کمترین فشار متوجه مهر‌ه‌های ستون فقرات شود.

 

جابجایی نادرست بار چگونه سلامتی شما را تهدید می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل مشکلات اسکلتی و عضلانی بی‌توجهی به نکات بار جا به جا کردن است. عدم استفاده از تکنیک‌ها و تجهیزات در حمل بار می‌تواند ریسک بروز مشکلات زیر را افزایش دهد:

  • آسیب به ستون فقرات مانند کمردرد و گردن درد
  • آسیب به مفصل‌های بدن، به‌ویژه زانوها
  • کشیدگی عضلات

اگر به دلیل جابجایی و حمل بار درد کمر دارید یا احساس می‌کنید مفصل زانوها‌یتان آسیب دیده است، بهتر است با پزشک ارتوپد مشورت کنید. درمانکده پلتفرمی است که خدمات آنلاین سلامت به کاربران خود ارائه می‌دهد. مشاوره آنلاین پزشکی، معرفی مراکز درمانی و نوبت دهی مطب پزشک از مهم‌ترین خدمات این مجموعه است.

 

این مقاله یک رپورتاژ آگهی است و مسئولیت محتوای آن با سفارش دهنده رپورتاژ می باشد. نوین بار مسئولیتی در خصوص محتوا و خدمات معرفی شده ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *