دیسک ترمز کامیون

خودروهای سنگین به علت سنگین بودن برای توقف نیاز به نیرو و اصطکاک زیادی دارند. دیسک ترمز کامیون نقش بسیار مهمی را در سیستم ترمز این خودرو ایفا می‌کند. اصطکاک بین لنت‌ها و دیسک‌ها باعث کم کردن سرعت و توقف خودرو  و همچنین تولید حرارت زیادی می‌شود. حرارت زیاد و سنگینی کامیون، دیسک‌ها را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد.

دیسک ترمز کامیون معمولا از جنس آهن یا فولاد ریخته‌گری ساخته می‌شود. دیسک‌های ماشین‌های سنگین به دلیل اصطکاک بالا به تعمیر و مراقبت بیشتری احتیاج دارند. اگر لنت‌ها به موقع تعویض نشوند به دیسک‌ها آسیب می‌زنند.

دیسک ترمز کامیون چیست؟

دیسک‌های ترمز یکی از اجزای اصلی سیستم ترمز خودروهای سنگین است. دیسک‌ها به شکل دایره‌ای هستند و به همراه چرخ خودرو می‌چرخند و دیسک و چرخ باهم متوقف می‌شوند و خودرو می‌ایستد. دیسک‌های ترمز در چرخ‌های جلو و عقب کامیون‌ها قراردارند. با فشار پدال ترمز درگیری بین لنت و دیسک باعث توقف چرخ‌ها و در نتیجه خودرو  از حرکت صورت می‌گیرد.

دیسک‌های ترمز جز پر مصرف‌ترین لوازم یدکی کامیون‌ها هستند. از جنس‌های متفاوتی به بازار تولید ارائه می‌شود. یکی از بهترین جنس‌های دیسک ترمز کامیون، دیسک ساخته شده از فولاد ضد زنگ است. فولاد ضد زنگ مقاومت و عمر بالایی دارد و باعث بهبود کنترل سرعت خودرو می‌شود. دیسک‌های ترمز باید به‌راحتی در برابر اصطکاک ایجاد شده، مقاومت کنند و خورده نشوند.

انواع دیسک‌های ترمز کامیون

با توجه به کاربرد هر دیسک، در انواع مختلفی به تولید می‌رسند. انواع دیسک ترمز به دو دسته کلی؛ معمولی و خنک شونده تقسیم می‌شوند. با توجه به نیاز هر خودرو، می‌توان از هر یک از این دیسک‌ها استفاده کرد.

دیسک چرخ معمولی یا یکپارچه

دیسک‌های ترمز معمولی دارای سطح صاف و صیقلی است. دیسک معمولی معمولا از جنس آهن تولید می‌شود. آهن به دلیل ضریب حرارتی پایین اصلا مناسب نیست. همچنین به علت داغ شدن عملکرد ضعیفی دارند و خوب ترمز نمی‌گیرند. با توجه به این موضوع، دیسک‌های ترمز خنک شونده به تولید رسیدند.

دیسک ترمز کامیون
دیسک ترمز کامیون

دیسک چرخ خنک شونده

دیسک خنک شونده، گرمای ایجاد شده در زمان ترمزگیری را کاهش می‌دهد و باعث حرکت هوا در اطراف دیسک چرخ می‌شود. این نوع از دیسک‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • دیسک ترمز شیاردار: از تراش سطح دیسک‌های معمولی، دیسک ترمز شیاردار تولید می‌شود. دیسک ترمز خنک شونده شیاردار از گرم شدن زیاد دیسک‌ها جلوگیری می‌کند.
  • دیسک ترمزهای سوراخ‌دار: سطح دیسک ترمزهای سوراخ‌دار با منافذ دایره‌ای پوشانده شده است. این سوراخ‌ها علاوه‌بر مزیت، معایبی نیز دارد. این دیسک‌ها به دلیل وجود سوراخ، شکننده‌تر و آسیب‌پذیر هستند.
  • دیسک ترمز مختلط: این مدل از دیسک‌ها ترکیبی از شیار و سوراخ در سطح خود دارند.
  • دیسک ترمز موج‌دار: دیسک ترمز موج‌دار علاوه‌بر سوراخ و شیار، لبه‌های کنگره‌دار و دارای سه صفحه (دو صفحه بزرگ و یک صفحه کوچک) است. دو صفحه سوراخ‌دار که یک صفحه کوچک شیاردار به هم وصل می‌شوند.

دیسک‌های خنک شونده نسبت به دیسک‌های معمولی استهلاک کمتری دارند. همچنین دوام بهتری را از خود نشان می‌دهند. در نتیجه انتخاب بهتری نسبت به دیسک معمولی هستند.

انواع آلیاژ دیسک ترمز

دیسک‌های ترمز با آلیاژهای متفاوتی ساخته می‌شوند. مهم‌ترین نکته در اولویت بندی این آلیاژها میزان ضریب حرارتی و کاهش استهلاک آن‌ها در برابر تماس و سایش است. آلیاژهایی که در ساخت دیسک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارتند از:

  • سرامیک کربن
  • فولاد ضد زنگ
  • چدن خاکستری
  • آلیاژهای تیتانیوم
  • کامپوزیت ماتریکس آلومینیوم

هر یک از آلیاژهای بالا با تشخیص شرکت سازنده با توجه به نیاز هر نوع کامیون به نسبت وزن خودرو و باری که حمل می‌کند استفاده می‌شود.

سرامیک کربن

بهترین ضریب حرارتی را دیسک‌ ترمز کامیون ساخته شده از سرامیک کربن دارد. این آلیاژ کمترین درصد تغییر شکل و خم شدگی را حتی درترمزگیری‌های سنگین از خود نشان داده است. این آلیاژ در لایه‌های مورد اصطکاک در دو طرف دیسک ترمز قرار می‌گیرد.از ویژگی‌های دیگر این دیسک‌، کامپوزیت‌های سرامیکی که معمولا دارای کاربید سیلیکون تقویت شده با فیبر کربن هستند را می‌توان نام برد.

چدن خاکستری

آلیاژ چدن خاکستری دارای نقطه ذوب پایین و ظرفیت بالا است. این جنس از دیسک‌های ترمز از بهترین انواع برای ماشین کاری محسوب می‌شوند. هزینه تولید دیسک چدن خاکستری کم‌تر از مابقی جنس‌ها می‌شود و صرفه اقتصادی بیشتری دارد. همچنین  به‌دلیل جنس چدنی به‌راحتی در برابر ساییدگی مقاومت می‌کنند و ضریب انتقال حرارت بالایی را پوشش می‌دهد.

آلیاژهای تیتانیوم

دیسک ترمز با آلیاژ تیتانیوم مانند آلیاژ سرامیک کربن از کیفیت بالایی دارد ولی هزینه‌ی تولید بالایی به سازنده تحمیل می‌کند. به‌همین علت از آن بیشتر در تولید خودروهای لوکس و لاکچری استفاده می‌شود. دیسک‌های تیتانیومی در برابر حرارت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند و وزن بسیار سبکی دارند.

دیسک ترمز کامیون
دیسک ترمز کامیون

 

ترکیبات آلومینیوم

دیسک‌ها آلومنیومی به داشتن طول عمر بالا و وزن سبک با ضریب انتقال حرارتی خوب معروفیت دارند. چگالی پایین فرمولاسیون آلومینیوم علت اصلی پایین بودن وزن دیسک ترمز ساخته شده از این آلیاژ است. همچنین این دیسک‌ها هدایت گرمایی بهتری را نسبت به انواع دیگر آلیاژهای دیسک ترمز از خود نشان می‌دهند. این مدل از دیسک‌ها از استحکام بالایی برخوردار نیستند.

 

دیسک ترمز کامیون - تصویر 3
دیسک ترمز کامیون – تصویر 3

فولاد ضد زنگ

 دیسک‌های تولید شده از فولاد ضد زنگ بیشترین آمار استفاده را در میان سایر انواع دیسک‌ها دارند. دیسک‌های فولادی تمام امتیازات مربوط به دیسک ترمز خوب را پوشش می‌دهند. همچنین مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌ها کاملا در دسترس است. از مزایای این دیسک‌ها می‌توان به مقاومت بالا در حرارت، مقاومت در برابر ساییدگی و استحکام بالا اشاره کرد. همچنین هزینه تولید نسبتا پایینی دارند.

ترمزهای دیسکی کامیون چگونه کار می کنند؟

ابتدا راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد و سیستم ترمز را فعال می‌کند. هوای مخازن به سوپاپ‌های ترمز منتقل می‌شود. هوا از سوپاپ‌ها به محفظه‌های ترمز می‌رود. محفظه ترمز، کالیپر را فعال و نیرو را به لنت ترمز داخلی انتقال می‌دهد. هنگامی که لنت ترمز داخلی با روتور ترمز در تماس قرار می‌گیرد، کالیپر روی پین‌های راهنما تکان می‌خورد. لنت‌ها روی روتور فشرده می‌شوند و نیروی توقف را به چرخ منتقل می‌کنند و خودرو متوقف می‌شود.

نحوه عملکرد دیسک ترمز کامیون ولوو

وظیفه سیستم ترمز کم‌کردن سرعت و توقف خودرو برای تامین امنیت راننده و سرنشینان است. خودروهای ولوو با سیستم ترمز پنوماتیک (بادی) کار می‌کنند. موتور خودرو نیروی ورودی به کمپرسور را تامین و کمپرسور هوای فشرده تولید می‌کند. راننده پدال ترمز را فشار می‌­دهد و هوا از سوپاپ زیرپا به سیلندر ترمز اعمال شده و نیروی هوای متراکم را به پیستون­‌ها منتقل می‌­کند.

با حرکت پیستون‌­های کالپیر به سمت بیرون، لنت­ها با دیسک ترمز تماس پیدا کرده و سرعت خودرو را کاهش می‌یابد. دیسک ترمز عملکرد صحیح سیستم ترمز را تضمین می‌­کند. دیسک­ ترمز کامیون ولوو از جنس آلیاژ چدن خاکستری ساخته شده است. این آلیاژ برای بهبود مقاومت دیسک در برابر استهلاک از برخی عناصر آلیاژی ویژه مانند کروم، وانادیوم و مولیبدن ساخته می‌شود.

سرویس و نگهداری دیسک ترمز ولوو

شرکت ولوو به دلیل کم شدن هزینه‌ها به شما توصیه می‌کند تا از لنت‌ها و دیسک‌های اصلی ولوو استفاده کنید. همچنین زمان تعویض دیسک ترمز، تمام دیسک‌ها، لنت‌ها و اتصالات مربوطه را تعویض کنید. دیسک‌های در ابعاد 45 میلی‌متر و با قطرهای 375، 410 و 434 در بازار موجود هستند. حداکثر ضخامتی که دیسک می‌تواند ساییده شود 5 میلی‌متر است. در صورت ایجاد ناهمواری می‌توان از ماشین کاری برای رفع آن استفاده نمود.

نحوه عملکرد دیسک ترمز آکتروس

سیستم ترمزی که به صورت استاندارد در کامیون‌های آکتروس قرار دارد، شامل یک سیستم ترمز دومداره، ترمزهای دیسکی و ABS است. همچنین این سیستم شامل ترمز کمکی  مانند ترمز موتور یا ریتاردر می‌شود. نقش اصلی را در این سیستم دیسک ترمز ایفا می‌کند و می‌تواند موقعیت خطرناک را از روی سرعت فشار پدال ترمز شناسایی و از ایجاد حادثه جلوگیری به عمل میاورد.

دیسک ترمز اسکانیا

لنت‌ها و دیسک‌های ترمز کامیون‌های اسکانیا بخش اساسی در سیستم ترمز این خودرو هستند. که اگر به درستی عمل نکنند باعث ایجاد فرسایش سایر اجزای ترمز می‌شوند. به همین علت مراقبت و تعویض به موقع این قطعات بسیار اهمیت دارد. با تعویض به موقع از ایجاد هزینه‌های بالاتر جلوگیری می‌کنید. عمر دیسک‌ها با توجه به نحوه رانندگی قابل تغییر است. دیسک‌های ترمز دارای عمر و دوام بالاتری نسبت به لنت‌ها هستند.

در بعضی موارد ممکن است به تعویض همزمان لنت و دیسک نیاز باشد.دیسک‌های جلو معمولا با گذر زمان نازک‌تر می‌شوند. این نازک‌شدن باعث گرم شدن سریع‌تر دیسک‌ها و در نتیجه قدرت ترمز گیری را ضعیف می‌کند. از نظر ایمنی، دیسک‌ها باید حداقل ضخامت مشخص شده توسط تولید کننده را داشته باشند تا ترمزگیری به‌راحتی و بدون مشکل انجام شود.

کلام آخر

دیسک ترمز کامیون یکی از اساسی‌ترین قطعات ایمنی این خودرو است. قطعه‌ای که اگر به‌درستی کار خود را انجام ندهد، نه تنها به‌راحتی فرسوده و مستهلک می‌شود، بلکه به لنت و چرخ نیز آسیب وارد می‌زند. می‌توان گفت که از بین رفتن دیسک، روی لوازم و قطعات دیگر تاثیر می‌گذارد. همچنین میزان امنیت خودرو را کاهش دهد. تشخیص به موقععیوب دیسک‌ها مستلزم سرویس به موقع خودرو و تعویض به موقع قطعات فرسوده است. از خودرو خود غافل نشوید تا ایمنی شما و دیگر رانندگان به خطر نیفتد.

 

 

این مقاله یک رپورتاژ آگهی است و مسئولیت محتوای آن با سفارش دهنده رپورتاژ می باشد. نوین بار مسئولیتی در خصوص محتوا و خدمات معرفی شده ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *