در اقدامی مهم برای نوسازی و بهبود کیفیت ناوگان حمل و نقل جادهای کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصمیم به واردات گسترده خودروهای سنگین از کشورهای اروپایی و کره جنوبی گرفته است. بر اساس نامهای که در تاریخ 18 مهر 1403 از سوی داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری، خطاب به معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده است، مقرر گردیده تا سقف 20 هزار دستگاه کامیون و کشنده و 10 هزار دستگاه اتوبوس از این کشورها وارد کشور شود.
این تصمیم در راستای کاهش متوسط عمر ناوگان فرسوده فعلی، افزایش ایمنی در جادهها و کاهش آلودگیهای زیست محیطی اتخاذ شده است. سالهاست که کیفیت پایین و عمر بالای ناوگان حمل و نقل جادهای ایران به عنوان یکی از مشکلات اصلی این صنعت مطرح بوده و این تصمیم میتواند گامی موثر در جهت رفع این مشکل باشد.
لازم به ذکر است که این تصمیم با استقبال گسترده رانندگان کامیون و اتوبوس روبرو شده است. آنها که از کیفیت پایین خودروهای چینی موجود در بازار ناراضی هستند، امیدوارند با واردات خودروهای اروپایی و کرهای، شاهد بهبود شرایط کاری خود و افزایش ایمنی جادهها باشند.
با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که واردات گسترده خودروهای سنگین میتواند بر صنعت خودروسازی داخلی تاثیرگذار باشد و ممکن است به کاهش تولید و اشتغال در این صنعت منجر شود. همچنین، هزینههای بالای واردات و تعمیر و نگهداری این خودروها نیز میتواند به عنوان یک چالش مطرح باشد.
در هر صورت، این تصمیم سازمان راهداری نشان از عزم جدی دولت برای بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل جادهای کشور دارد. اجرای موفقیتآمیز این طرح میتواند تحولی عظیم در صنعت حمل و نقل کشور ایجاد کرده و به بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور کمک کند.
خدمات نوین بار : اتوبار منظریه | اتوبار پاسداران | اتوبار بلوار کاوه | اتوبار ولیعصر