بازوی توانمند توسعه روستایی: هم‌افزایی وزارت راه و شهرسازی با خیرین جاده‌ساز

در نشستی تخصصی که به منظور بررسی پتانسیل‌های انجمن خیرین راه و ترابری برگزار شد، بر ضرورت هم‌افزایی و مشارکت فعال میان وزارت راه و شهرسازی و نیکوکاران حوزه راه و حمل‌ونقل تأکید فراوان شد. این نشست، با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های مردمی برای تسریع در روند توسعه زیرساخت‌های حیاتی کشور، به ویژه در مناطق روستایی، برگزار گردید.


خیرین: بازوی مشارکتی توسعه راه های روستایی

معاون فنی و راه‌های روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این نشست، به نقش محوری خیرین در توسعه راه های روستایی اشاره کرد و آن‌ها را “بازوی مشارکتی مؤثری” برای این مهم برشمرد. وی بر این نکته تأکید کرد که برای استفاده بهینه از توان و شور خیرین، لازم است یک ساختار منسجم و مشخص در قالب دفتر رسمی برای انجمن شکل گیرد. همچنین، رویکردی نوین و رسانه‌محور برای معرفی فعالیت‌ها و دستاوردهای خیرین، می‌تواند زمینه جلب مشارکت گسترده‌تر مردم را فراهم آورد.

با توجه به محدودیت‌های منابع دولتی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و خیرین در پیشبرد پروژه‌ها یک ضرورت انکارناپذیر است. برای تحقق این هدف، ضروری است که نقش و جایگاه انجمن خیرین در نظام تصمیم‌گیری سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی تقویت شود.


ظرفیت‌های انسانی و چالش‌های معرفی انجمن

محفوظی، از پیشکسوتان وزارت راه و شهرسازی، در این نشست به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های انسانی درون‌سازمانی تأکید کرد. وی وجود نیروهای متخصص و متعهد در مجموعه وزارت راه و شهرسازی، به ویژه در سطوح استانی را یک “ظرفیت پنهان اما بسیار اثرگذار” دانست. این نیروها، در صورت شناسایی و سازماندهی هدفمند، می‌توانند به ارتقای کیفی برنامه‌های کلان وزارتخانه، از جمله در حوزه مشارکت‌های مردمی، منجر شوند.

محفوظی همچنین به جایگاه انجمن خیرین راه و ترابری اشاره کرد و بیان داشت که یکی از دلایل اصلی عدم دستیابی این انجمن به جایگاه مورد انتظار در افکار عمومی و ساختار اجرایی کشور (برخلاف نهادهای مشابه در حوزه سلامت یا آموزش)، فقدان معرفی صحیح، اطلاع‌رسانی مؤثر و بازنمایی مناسب اقدامات آن بوده است. تا زمانی که فعالیت‌های خیرین این حوزه به طور شفاف، مستمر و منسجم به جامعه ارائه نشود، امکان گسترش مشارکت عمومی فراهم نخواهد شد.


نقشه راه برای توانمندسازی انجمن و جلب مشارکت‌های مردمی

در این نشست، بر اهمیت شکل‌گیری گفت‌وگوهای منظم و هدفمند میان مسئولان و خیرین تأکید شد. برگزاری این جلسات، نه تنها به ایجاد هم‌افزایی و افزایش اعتماد کمک می‌کند، بلکه زمینه‌ای برای شناخت دقیق‌تر دغدغه‌های خیرین و به‌روزرسانی شیوه‌های همکاری با آنان فراهم می‌سازد.

در ادامه بحث، ضرورت تقویت ساختار انجمن خیرین، نشان‌دار شدن مالیات مشارکت‌های خیرین، بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت رسانه‌ها، گسترش حضور انجمن در فضای مجازی و پیگیری تعهدات مشترک از جمله بنیاد علوی و منطقه آزاد قشم مورد تأکید قرار گرفت.

در پایان نشست، اعضا ضمن تأکید بر تدوین یک نقشه راه عملیاتی برای توانمندسازی انجمن، خواستار بازنگری در رویکردها، توسعه ارتباطات بین‌بخشی و تعریف سازوکارهایی روشن و شفاف برای جذب مشارکت مؤثر خیرین در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای کشور شدند. این ابتکار عمل می‌تواند پلی باشد میان نیازهای توسعه‌ای کشور و ظرفیت‌های خیرخواهانه جامعه، که در نهایت به بهبود کیفیت زندگی مردم در مناطق مختلف، به ویژه روستاها، منجر خواهد شد.

نوین بار

امکانات بهداشتی و رفاهی در پایانه های بار برای رانندگان کامیون فراهم نیست

احداث ۱۷۸ کیلومتر بزرگراه طی یک سال گذشته در آذربایجان غربی

2000 سامانه هوشمند تا پایان شهریور به جاده‌های کشور اضافه می‌شود

تحول بزرگ در جاده اراک-بروجرد با اجرای ۱۷ طرح راهداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *