افزایش ناگهانی حق بیمه رانندگان در سال ۱۴۰۳، رانندگان را از بیمه تامین اجتماعی به بیمه روستایی فراری میدهد و این موضوع در آیندهای نه چندان دور، به کمبود شدید راننده در بخش مسافر منجر خواهد شد.
مختار داوودی، نایب رئیس کانون انجمنهای صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان مسافر کشور در شرح این معضل میگوید:
- در سال 1379 رانندگان با حمایت دولت و پرداخت 10 درصد سهم دولت و 17 درصد سهم راننده، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.
- در سال 1386 با اصلاح قانون، رانندگان جدید از معافیت حق بیمه سهم هدفمندسازی یارانهها برخوردار شدند و رانندگان قدیم نیز در صورت پرداخت به موقع حق بیمه، از این معافیت بهرهمند میشدند.
- در سال 1397 سهم دولت برای رانندگان جدید حذف شد و رانندگان موظف به پرداخت 27 درصد حق بیمه به صورت خویشفرما شدند.
- در حال حاضر رانندگان جدیدالورود اتوبوس و کامیون باید 3,300,000 تومان و رانندگان سواری و مینیبوس 2,700,000 تومان حق بیمه پرداخت کنند.
این افزایش ناگهانی حق بیمه باعث شده رانندگان از بیمه تامین اجتماعی به بیمه روستایی که حق بیمه کمتری دارد، کوچ کنند. این موضوع در آیندهای نزدیک به کمبود شدید راننده در بخش مسافر منجر خواهد شد.
داوودی در ادامه به برخی از پیامدهای منفی این موضوع اشاره میکند:
- افزایش کرایهها
- کاهش کیفیت خدمات
- افزایش تصادفات
او از مسئولان مربوطه میخواهد برای حل این مشکل و جلوگیری از بحران کمبود راننده در بخش مسافر، چارهای بیندیشند.
با احترام ، نوین بار
خدمات نوین بار : اتوبار کاشانک ؛ اتوبار سوهانک ؛ اتوبار قیطریه ؛ اتوبار ظفر