تسهیل ترانزیت در ایران: کامیون‌های ایرانی می‌توانند بدون توقف در مرزها تردد کنند

با وجود موقعیت استراتژیک ایران در جغرافیای جهانی و برخورداری از ظرفیت‌های گسترده در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت، سهم کشور از تجارت ترانزیتی و جهانی همچنان ناچیز است. در همین راستا، اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (IRU) بر لزوم تسهیل تردد کامیون‌ها از مرزها با استفاده از سیستم “تیر” (TIR) تأکید کرده است.

اومبرتو دِ پِرتو، دبیرکل اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (IRU)، با اشاره به نام سازمان اکو به معنای همکاری اقتصادی، بیان کرد که “توسعه فعالیت‌های اقتصادی تنها زمانی امکان‌پذیر است که تردد کامیون‌ها از مرزها به صورت روان و بدون مانع انجام شود.”

سیستم TIR: راهکاری برای تردد بدون توقف

دِ پِرتو برای تسهیل این تردد روان، توصیه کرده است که ایران از سیستم “تیر” (TIR – Transports Internationaux Routiers) بهره‌برداری بیشتری داشته باشد. او توضیح داد که با استفاده از این روش، کامیون‌ها می‌توانند بدون توقف از مبدأ تا مقصد حرکت کرده و در گمرکات میان‌راهی دچار معطلی نشوند. این سیستم یک سازوکار بین‌المللی است که رویه‌های گمرکی را ساده می‌کند و به حمل‌ونقل کالا در سراسر مرزها سرعت می‌بخشد.

دبیرکل IRU در ادامه اشاره کرد که این اتحادیه مبلغ ۱۲.۵ میلیارد یورو به عنوان تضمین در اختیار ایران قرار داده است تا کشور بتواند یک سیستم امن و مطمئن برای شرکت‌ها و رانندگان ایرانی فراهم کند. این تضمین مالی، ریسک‌های مربوط به عبور کالاها را برای گمرکات کاهش می‌دهد و به گسترش استفاده از سیستم TIR کمک شایانی می‌کند.

با توجه به این حمایت‌ها و تأکید بر استفاده از سیستم TIR، آیا ایران می‌تواند سهم خود را از بازار عظیم ترانزیت جهانی افزایش دهد و به یک قطب مهم در مسیرهای تجاری بین‌المللی تبدیل شود؟

نوین بار

افزایش تردد پایانه مرزی نوردوز به روزانه ۱۰۰۰ کامیون در سال ۱۴۰۳

محدودیت تردد در محورهای پرتردد شمال و شرق کشور

اصلاح طرح باک پر در مرزها: تصمیم جدید هیئت وزیران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *