احمد زمانیان با اشاره به اینکه عوارض متقابل متناسب با رفتار کشورهای مقابل تعیین میشود، گفت: درخواست بخش خصوصی این است که متناسب با عددی که افغانستان کاهش عوارض خود را اعمال کرده، ایران نیز همان عدد را اجرا نماید یا اینکه هر دو کشور عدد عوارض دریافتی از ناوگان های تجاری را به صفر برسانند که این امر در نهایت به نفع بخش تجارت دو کشور خواهد بود.
علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: برای ناوگانی که بین کشورهای ایران و افغانستان در حال تردد هستند، هریک از دو کشور عوارضی تحت عناوین مختلف نظیر «رود پاس»، «خاک پولی» و.. با هدف کسب درآمد دریافت میکنند.
وی با اشاره به نشست مشترک مرزی مسئولان کشورمان با هیات اعزامی افغانستان در 10 دی ماه سال 1402 در پایانه مرزی دوغارون و تأکید بر حذف عوارض، گفت: متاسفانه مبالغ خاک پولی توسط دولت طالبان برای ناوگان ایرانی حذف نشد و فقط کاهش پیدا کرد و معادل آن عوارض برای ناوگان افغانستانی جهت ورود به قلمرو کشورمان نیز کاهش یافت.
جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی نیز در این نشست خاطرنشان کرد: افغانستان اعلام کرده بوده که عوارض را برای ناوگان ایرانی به صفر خواهد رساند؛ اما بخشی از عوارض را کاهش داد و همچنان 150 دلار تحت عنوان «رودپاس» اخذ میشود.
وی ادامه داد: برآورد ما این است که در مجموع، افغانستان سه هزار و 800 افغانی با رسید یا بدون رسید از ناوگان ایرانی اخذ میکند.
محمدرضا توکلی زاده،رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد در این نشست در خصوص موانع و مشکلات دریافت عوارض متقابل از ناوگان ایرانی و افغانستانی در مرز دو کشور، گفت: در سپهر اقتصاد افغانستان برای همکاری های تجاری و سرمایه گذاری فرصت های زیادی فراهم است و طبیعتاً برای دستیابی به چنین اهداف و ظرفیت هایی، در گام نخست باید آن مسائلی سامان پیدا کنند که از دیرباز به عنوان یک عارضه در مسیر تجارت ما با این کشور مطرح بوده اند و یکی از آن ها صف های بعضاً بلند و بالای ناوگان حمل ونقل بین المللی و تجاری و معطلی های پرتکرار است.
وی ادامه داد: نکته دیگر در ارتباطات مرزی با افغانستان، اخذ عوارضی است که موجب تحمیل هزینه های سنگین به فعالان حوزه حمل ونقل میشود و ضروری است تا مسئولان دستگاه های متولی ضمن رایزنی با طرف افغانستانی، در راستای کاهش متقابل عوارض یا حذف آن بکوشند تا شاهد تسهیلگری در این عرصه و توسعه مراودات تجاری طرفین باشیم.
حذف عوارض متقابل ناوگان ایرانی و افغانستانی میتواند به نفع تجارت دو کشور باشد و به تسهیل عبور و مرور کالا و مسافر بین دو کشور کمک کند.
مواردی که در این مقاله خبری به آنها پرداخته شده است:
- درخواست حذف عوارض متقابل ناوگان ایرانی و افغانستانی توسط رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق مشهد
- دریافت عوارض “رود پاس” و “خاک پولی” توسط افغانستان از ناوگان ایرانی
- کاهش عوارض توسط افغانستان و عدم حذف کامل آن
- پیشنهاد حذف کامل عوارض توسط ایران یا کاهش متقابل آن
- وجود صف های طولانی و معطلی های زیاد در مرز دو کشور
- ضرورت رایزنی با طرف افغانستانی برای تسهیل عبور و مرور کالا و مسافر
امیدوارم این بازنویسی به شما در درک بهتر این موضوع خبری کمک کرده باشد.
خدمات نوین بار : اتوبار نیاوران ؛ اتوبار بلوار ارتش ؛ اتوبار جمشیدیه ؛ اتوبار فرمانیه