عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از ورود این کمیسیون به منظور رفع مشکلات خریداران کامیونهای وارداتی که در پشت مرزها معطل ماندهاند، خبر داد. این اقدام پس از آن صورت میگیرد که خریداران این کامیونها به دلیل مشکلات مربوط به زیرساختهای سیستمی گمرک، ستاد سوخت و سایر ارگانهای ذیربط در زمان خروج از گمرک و شمارهگذاری، با تاخیرهای طولانی مواجه شدهاند. این روند زمانبر، گاهی چند ماه به طول انجامیده و در این مدت، افزایش تعرفهها و قیمت گواهی اسقاط، خریداران را در وضعیت بلاتکلیفی قرار داده و برخی را مجبور به رها کردن کامیونهای خود در گمرک و انبارها کرده است.
به گزارش تین نیوز، سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست این کمیسیون با نماینده رانندگان معترض به موانع واردات کامیونهای کشنده خریداری شده، گفت: روز گذشته به دستور رئیس مجلس شورای اسلامی، نشست فوری برای بررسی مشکلات رانندگانی که اقدام به واردات کامیون کشنده کردهاند اما نتوانستهاند خودروهای خود را وارد کشور کنند، برگزار شد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس دوازدهم افزود: در این نشست، معاونان وزرای راه و صمت و مسئولانی از سازمانهای مربوطه از جمله سازمان بازرسی کل کشور و نمایندگان رانندگانی که برای خرید کامیون کشنده مبالغی را جهت ثبت سفارش به شرکتها واریز کردهاند اما متاسفانه شرکتها نتوانستهاند به این امر مبادرت ورزند، حضور داشتند.
وی با اشاره به تعداد کامیونهای معطل مانده گفت: این افراد حدود ۴ هزار کامیون خریداری کردهاند که دارای قبض انبار هستند اما از ۹ ماه قبل پشت مرزها معطل ماندهاند و امروز نیز گزارشهایی رسیده مبنی بر اینکه ۱۴۰ دستگاه از این کامیونها که توسط رانندگان با فروش بخش زیادی از طلا و اموالشان به اطمینان وجود قانون خریداری شده بود، توسط ترکیه برای مصادره به نفع خود به مزایده گذاشته شده است.
ذاکر یادآور شد: وزیر صمت در این زمینه دستور داده و مسئولان مربوطه نیز تلاش کردهاند، اما تاکنون تصمیم جدی برای رفع این مشکل و ترخیص و ورود خودروهایی که با ارز کشور خریداری شدهاند، اتخاذ نشده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در نهایت مقرر شد در چند روز آینده و بر اساس قانون هفتم توسعه، آییننامهها به سرعت اصلاح شود. همچنین این خودروها به منطقه آزاد منتقل شوند تا نسبت به نحوه وارداتشان به کشور تعیین تکلیف شود و حقی از مردم تضییع نشود. کما اینکه حدود چند هزار نفر با این مشکل که ریشه در بیتوجهی و عدم تصمیمگیری به موقع مسئولان مربوطه در وزارتخانههای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت دارد، درگیر هستند. این اقدام کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بارقه امیدی را در دل خریداران این کامیونهای وارداتی روشن کرده است تا هرچه سریعتر شاهد تعیین تکلیف وضعیت خودروهای خود و ورود آنها به کشور باشند.
لغو عوارض ۴۰۰ دلاری برای ناوگان ورودی/ترانزیتی ایران به ازبکستان
4 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی ناوگان اتوبوسی کشور
پایان سودجویی رقبای ترکیه ای؛ خبر خوش برای رانندگان کامیون یخچالدار