رشد 3 درصدی حمل بار جاده‌ای در پنج ماهه اول سال 1403

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط وزارت راه و شهرسازی، حجم حمل بار جاده‌ای در پنج ماهه اول سال 1403 نسبت به مدت مشابه سال قبل، با رشد 3 درصدی به 237 میلیون تن رسیده است. این افزایش نشان‌دهنده رونق فعالیت‌های اقتصادی و افزایش تقاضا برای حمل کالا در کشور است.

بررسی روند ده ساله نشان می‌دهد که بیشترین حجم حمل بار در پنج ماهه اول سال 1402 با رقم 230 میلیون تن ثبت شده بود. بنابراین، رشد 3 درصدی در سال 1403 نشان از ادامه روند مثبت در این بخش دارد.

از نظر مقصد، استان‌های اصفهان و تهران به ترتیب با جذب 24 و 22 میلیون تن کالا، بیشترین میزان حمل بار را به خود اختصاص داده‌اند. در مقابل، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی با کمترین حجم حمل بار، به ترتیب 889 و 1683 هزار تن کالا را دریافت کرده‌اند.

از نظر نوع کالا، مواد ساختمانی و معدنی با سهم 33 درصدی (77 میلیون تن) بیشترین حجم حمل را به خود اختصاص داده‌اند. پس از آن، مواد شیمیایی با 20 درصد (46 میلیون تن)، محصولات کشاورزی، دامی و غذایی با 20 درصد (46 میلیون تن) و کالاهای فلزی با 16 درصد (39 میلیون تن) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سایر کالاها از جمله ماشین‌آلات، کاغذ و چوب، خرده بار، ضایعات و بارهای متفرقه نیز 12 درصد (28 میلیون تن) از کل حجم حمل بار را تشکیل می‌دهند.

این آمارها نشان می‌دهد که بخش حمل و نقل جاده‌ای نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند و هرگونه نوسان در این بخش می‌تواند بر سایر بخش‌های اقتصادی نیز تأثیرگذار باشد.

خدمات نوین بار : اتوبار قلهک | اتوبار نظام آباد | اتوبار مدائن | اتوبار میدان آرژانتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *