فاجعه مالی آزادراه تهران-شمال؛ هزینه‌ای سرسام‌آور با دلایلی عجیب

پروژه آزادراه تهران-شمال، یکی از بزرگترین پروژه‌های زیرساختی کشور، به دلیل افزایش بی‌رویه هزینه‌ها به یک معضل جدی تبدیل شده است. بر اساس گزارش سازمان حسابرسی، هزینه ساخت این آزادراه از 1450 میلیارد ریال در سال 1375 به بیش از 1200 هزار میلیارد ریال در حال حاضر رسیده است؛ رشدی سرسام‌آور که دلایل متعددی دارد.

مطالعات اولیه ناقص، تغییر مسیرهای مکرر، آزادسازی زمین‌های با مشکل، تغییر سیاست‌های اجرایی، تأمین نشدن به موقع منابع مالی، تأخیر در تأیید طرح‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی، مشکلات مربوط به فاینانس و… همگی از جمله عواملی هستند که به طولانی شدن پروژه و در نتیجه افزایش بی‌رویه هزینه‌ها منجر شده‌اند.

نکته قابل توجه دیگر، وضعیت مالکیت زمین‌های تملک شده برای این پروژه است. بر اساس گزارش سازمان حسابرسی، بخش قابل توجهی از این زمین‌ها هنوز سند مالکیت ندارند و در اختیار شرکت سازنده نیز نیستند.

با وجود این همه چالش، درآمد عملیاتی و سود خالص شرکت آزادراه تهران-شمال در سال 1402 به ترتیب 37 و 293 درصد افزایش یافته است. این موضوع نشان می‌دهد که علی‌رغم هزینه‌های هنگفت، این پروژه همچنان پتانسیل درآمدزایی بالایی دارد.

در مجموع، پروژه آزادراه تهران-شمال به عنوان یک نمونه بارز از مدیریت ناکارآمد پروژه‌های بزرگ در کشور مطرح است. افزایش بی‌رویه هزینه‌ها، طولانی شدن زمان اجرا و مشکلات مربوط به مالکیت زمین‌ها، همگی نشان از وجود ضعف‌های جدی در روند اجرای این پروژه دارند.

خدمات باربری نوین بار : اتوبار دروس | اتوبار هفت تیر | اتوبار شمس آباد | اتوبار فرجام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *