پاک‌سازی حریم راه‌های مازندران؛ مقابله با ساخت‌وساز و تبلیغات غیرمجاز

اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران اعلام کرد در پی گشت‌های نظارتی در شهریورماه امسال، صدها مورد مداخله در حریم راه‌ها شناسایی و حذف شد تا ایمنی تردد و انسجام منظر جاده‌ای حفظ شود.

آمار عملیات پاک‌سازی

۶۷۱ مورد ساخت و ساز و نصب تابلو غیرمجاز در حریم راه های مازندران جمع آوری شد
۶۷۱ مورد ساخت و ساز و نصب تابلو غیرمجاز در حریم راه های مازندران جمع آوری شد

گشت‌های راهداری طی یک ماه اخیر به موارد زیر رسیدگی کردند: جمع‌آوری ۶۰۱ تابلو و بنر غیرمجاز در حریم راه‌ها، توقف ۳۵ مورد دستفروشی حاشیه‌ای، برخورد با ۳۵ مورد ساخت‌وساز یا دیوارکشی غیرمجاز و انسداد ۳ مسیر دسترسی غیرمجاز که به‌طور بالقوه می‌توانست خطر ترافیکی ایجاد کند. این اقدامات هم از منظر ایمنی و هم برای بهبود نمای شهری و کاهش مزاحمت بصری انجام شد.

 

چرا حفاظت از حریم راه مهم است

حریم راه‌ها علاوه بر کارکرد حمل‌ونقلی، نقش جدی در امنیت عبور و مرور و مدیریت بحران دارد. ساخت‌وساز یا دسترسی‌های غیرمجاز می‌تواند:

  • دید رانندگان را محدود، مانور ایمنی را دشوار و احتمال تصادف را افزایش دهد؛
  • شبکه دفع آب، حاشیه راه و کاربری‌های امدادی را مختل کند.

حفظ حریم راه یعنی حفاظت از جان مسافران و کاهش هزینه‌های تعمیر و بازسازی زیرساخت‌ها در بلایای طبیعی و شرایط اضطراری.

چارچوب قانونی و مسئولیت‌ها

بر اساس قوانین ایمنی راه‌ها، هر گونه ساخت، دیوارکشی یا تأسیس در شعاع مشخص از حریم راه و خطوط ریلی بدون مجوز وزارت راه و شهرسازی ممنوع است. نهاد راهداری وظیفه رصد و اعمال قانون را دارد، اما اجرای کامل نیازمند همکاری بخشی و مشارکت شهروندان است.

پیشنهادات برای کاهش تخلفات و بهبود حریم

  1. تقویت گشت‌های مشترک با شهرداری‌ها و نیروی انتظامی برای برخورد هماهنگ با تخلفات و تسریع در حذف موارد غیرمجاز.
  2. راه‌اندازی سامانه گزارش مردمی و اطلاع‌رسانی گسترده درباره ضوابط حریم راه تا پیش از اقدام به ساخت، شهروندان نسبت به اخذ مجوز راهنمایی شوند.

جمع‌بندی

عملیات اخیر در مازندران نشان می‌دهد که برخورد فعال و مستمر با تابلوها، دست‌فروشان و ساخت‌وسازهای غیرمجاز می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای ایمنی جاده‌ای و ساماندهی منظر شهری داشته باشد. اما برای اثرگذاری پایدار لازم است هماهنگی بین‌دستگاهی، آموزش عمومی و اجرای مقررات به‌صورت مستمر و جامع دنبال شود.

مجله حمل و نقل و باربری نوین بار

اتمام باند غربی آزادراه منجیل رودبار در افق دو سال آینده

چالش‌ها و راهکارهای توسعه آزادراه تهران-قزوین بدون دوطبقه کردن

سرمایه‌گذاری 44 میلیارد تومانی در جاده‌های نیشابور: از آسفالت تا ایمن‌سازی پل‌ها

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *