وزارت راه و شهرسازی برنامهای فشرده برای ایمنسازی جادههای کشور در دست اجرا دارد. بر اساس آمارهای جدید، ۱۳۱ نقطه حادثهخیز جادهای باقیمانده، تا پایان شهریور ماه سال جاری (۱۴۰۴) اصلاح خواهند شد. کارشناسان تخمین میزنند که تحقق این هدف، نیازمند دست کم چهار هزار میلیارد تومان اعتبار است. این گام مهم، بخشی از یک پروژه بزرگتر برای کاهش تلفات جادهای و ارتقاء ایمنی سفرهای برونشهری محسوب میشود.
پیشرفت طرح: از ۸۸۷ نقطه پرتصادف تا ۱۳۱ چالش باقیمانده
در فروردین ماه سال جاری، هشت نقطه حادثهخیز جادهای اصلاح شد و قرار است تعداد این نقاط اصلاحی تا پایان نیمه نخست سال به ۱۳۱ نقطه برسد. این روند، در ادامه طرحی است که از سال ۱۴۰۲ آغاز شده است. در مجموع، ۸۸۷ نقطه پرتصادف مصوب کمیسیون ایمنی راههای کشور وجود دارد که در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۱۲ نقطه و در سال گذشته ۳۳۶ نقطه از آنها اصلاح شد. سال گذشته نیز، اصلاح ۵۴۴ نقطه شامل پروژههای نیمهتمام و نقاط مستعد حادثه در دستور کار قرار گرفت.
مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تأکید کردهاند که اجرای پروژهها در این راستا با پیشرفت مناسبی در حال انجام است. آنها نقش تأمین اعتبارات مورد نیاز را در اتمام عملیات ایمنسازی این نقاط تا پایان شهریور ماه سال جاری بسیار مؤثر میدانند. پیشتر، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای یادآور شد که نقاط باقیمانده عمدتاً نیازمند اجرای پروژههایی همچون تعریض محور، احداث تقاطعهای غیرهمسطح (زیرگذر یا روگذر)، برداشتن ترانشههای سنگین در محل قوسها و افزایش شعاع دید هستند. انجام این اقدامات تخصیص منابع اعتباری بیشتری را طلب میکند.
تلاشهای سازمان راهداری با منابع داخلی: تعهد به ایمنی جادهها
محمد راشد مدرس گرجی، مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، در این خصوص توضیح داد: در اسفند ماه ۱۴۰۱ تعداد ۸۸۷ نقطه پرتصادف توسط کمیسیون ایمنی راههای کشور مصوب و ابلاغ شد و مقرر گردید طی مدت دو سال (یعنی تا پایان شهریور ۱۴۰۴) این نقاط حادثهخیز اصلاح شوند. وی افزود: از همان زمان، فرآیند نحوه اصلاحی نقاط با هماهنگی اداره کل راهداری استانها، برگزاری جلسات متعدد و با استفاده از توان شرکتهای مهندسی مشاور، از اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز شد و تا امروز ۷۵۶ نقطه از ۸۸۸ نقطه یاد شده اصلاح شده است.
این مقام مسئول سازمان راهداری خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۳۱ نقطه پرتصادف باقی مانده که مطابق برنامهریزی باید تا پایان شهریور ماه سال جاری اصلاح شوند. مدرس گرجی با اشاره به منابع مورد نیاز برای انجام این مهم، گفت: سال گذشته مقرر شد هشت هزار میلیارد تومان توسط دولت از محل منابع عمومی و مولدسازی داراییها اختصاص یابد و حتی استانداران آن را امضا کرده بودند، اما در نهایت فقط ۲۰۰ میلیارد تومان آن محقق شد. به این ترتیب، سازمان راهداری از محل منابع موجود خود، این پروژه را به پیش برده است.
وی ادامه داد: امروز فقط ۱۳۱ نقطه حادثهخیز جادهای باقی مانده که البته حجم کارهای مورد نیاز در آنها سنگینتر بوده و نیازمند اعتبار بیشتری است.
شناسایی مستمر نقاط پرتصادف: رویکردی پویا برای افزایش ایمنی
مدرس گرجی از آغاز مجدد فرآیند شناسایی نقاط پرتصادف از هفته گذشته خبر داد و یادآور شد: نقاطی که پیش از این مصوب شده بود مربوط به سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ بود و فرآیند جدید شناسایی نقاط پرتصادف مربوط به سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ خواهد بود. آمار این نقاط را پلیس در اختیار سازمان راهداری قرار میدهد و در نهایت مطابق دستورالعمل دبیرخانه کمیسیون ایمنی راههای کشور، نقاط جدید انتخاب و ابلاغ میشوند.
مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: اصلاح ۱۳۱ نقطه حادثهخیز یاد شده نیازمند چهار هزار میلیارد تومان اعتبار است. وی اظهار داشت: برای کل ۸۸۷ نقطه حادثهخیز یاد شده، در سال ۱۴۰۱ برآورد شد که نیازمند ۱۰ همت اعتبار است، این در حالی است که فهرست بهای مربوطه طی این سالها دست کم سالی ۳۰ درصد افزایش داشته است. مدرس گرجی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۳، صرفاً از محل منابع داخلی سازمان راهداری برای حذف و اصلاح نقاط حادثهخیز، ۶ هزار میلیارد تومان هزینه شد؛ رقمی که در سال ۱۴۰۲ بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. این افزایش چشمگیر در هزینهها نشاندهنده عزم سازمان برای مقابله با این معضل است.
چالشهای همیشگی و دیدگاه جامع به ایمنی راه
مدرس گرجی با بیان اینکه این نقاط حادثهخیز در همه استانها و در شبکه راههای کشور وجود دارد، گفت: نقاط پرتصادف هیچگاه به صفر نخواهد رسید و همواره باید برای شناسایی نقاط جدید و رفع آنها اقدام کرد. این واقعیت، بر لزوم سرمایهگذاری مداوم و پایدار در حوزه ایمنی راهها تأکید میکند.
این مقام مسئول سازمان راهداری در خاتمه خاطرنشان کرد: در موضوع تصادفات، پنج عامل اصلی شامل عوامل انسانی، محیطی، امدادی، خودرویی و زیرساختی (جادهای) تأثیرگذار هستند. رفع نقاط حادثهخیز جادهای تنها یکی از این عوامل است و برای دستیابی به کاهش پایدار در آمار تصادفات، نیاز به برنامهریزی جامع و هماهنگ میان تمامی نهادهای ذیربط و فرهنگسازی در جامعه است. این شامل بهبود آموزش رانندگان، ارتقاء کیفیت وسایل نقلیه، گسترش خدمات امدادی و البته تداوم سرمایهگذاری در زیرساختهای جادهای میشود.
نماینده مجلس خبر داد: تلاش برای بهرهبرداری از جاده ورزنه-ندوشن تا مهرماه
اصلاحیه جدول حق توقف کامیونها در اسفند ماه؛ تعیین نرخهای جدید برای جبران خسارت رانندگان