برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد در دستور کار؛ مذاکرات با چین برای تامین مالی

جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، از بررسی طرح برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد خبر داد. وی در حاشیه هفتمین همایش جایزه ملی تعالی، نگهداشت و مدیریت دارایی‌های فیزیکی ایران، اعلام کرد که مذاکراتی با چین برای تامین مالی این پروژه در جریان است و به زودی برنامه کارشناسی آن به وزیر راه و شهرسازی ارائه خواهد شد.

ذاکری با اشاره به فرسودگی ناوگان ریلی و محدودیت‌های تولید داخلی، بر ضرورت ورود سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به این حوزه تاکید کرد. وی همچنین از لغو محدودیت‌های واردات واگن‌های مسافری خبر داد و اعلام کرد که خرید ناوگان جدید توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد و دولت و راه‌آهن نقش تسهیل‌گری خواهند داشت.

در خصوص پروژه راه‌آهن رشت-آستارا نیز مدیرعامل شرکت راه‌آهن اعلام کرد که مذاکراتی با دست‌اندرکاران این پروژه در آستارا برگزار خواهد شد و تاکنون ۲۰ کیلومتر از اراضی مورد نیاز این پروژه تملک شده است.

از دیگر محورهای صحبت‌های ذاکری، افزایش ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری در قطارهای پنج ستاره بود. وی از بخش خصوصی دعوت کرد تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و از ظرفیت‌های قطارهای پنج ستاره استفاده کنند.

در مجموع، می‌توان گفت که راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا با نوسازی ناوگان، برقی‌سازی خطوط و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تحول بزرگی در صنعت ریلی کشور ایجاد کند. برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای ریلی کشور، می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و افزایش سرعت و ایمنی حمل‌ونقل ریلی ایفا کند.

اخبار حمل و نقل ایران را در نوین بار بخوانید. 

کارت هوشمند چیست ؟
استعلام پیمایش ناوگان
استعلام کارت سلامت راننده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *