تخصیص بی‌سابقه ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار برای راهسازی اردبیل

برای نخستین بار در دولت چهاردهم، استان اردبیل شاهد تخصیص بی‌سابقه ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار به پروژه‌های راهسازی خود بود. این خبر مسرت‌بخش را محبوب حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل، اعلام کرد. به گفته وی، این مبلغ که از محل پیوست یک قانون بودجه سال ۱۴۰۳ و اعتبارات توازن تأمین شده، با تلاش‌های نمایندگان، استاندار و اداره کل راه و شهرسازی استان، به طور کامل در دولت چهاردهم محقق و پرداخت شده است.

حیدری با اشاره به نیاز مبرم استان به توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای، تصریح کرد: «کل اعتبار موردنیاز برای اجرای قطعات حوزه راهسازی استان ۸۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و برای تکمیل و بهره‌برداری آنها هم ۳۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده که برای تأمین آن از محل‌های مختلف در حال تلاش هستیم.»

استان اردبیل با ۸۲۳ کیلومتر راه دارای ردیف اعتبار ملی، در حال حاضر پروژه‌های متعددی را در دست اجرا دارد. مطالعات فاز اول و دوم راه‌های استان به اتمام رسیده و ۲۰۳ کیلومتر از طرح‌های بزرگراهی نیز تکمیل شده است. در مجموع، ۲۷۲ کیلومتر بزرگراه و ۶۰۲ کیلومتر راه اصلی در استان اجرا شده و ۲۲۵ کیلومتر بزرگراه و ۶۷ کیلومتر راه اصلی نیز در دست احداث است.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دست اجرا، باند دوم اردبیل-سرچم است که تاکنون ۵۷ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و ۷۸ کیلومتر دیگر در حال اجراست. مطالعات ۴۳ کیلومتر باقی‌مانده نیز انجام شده و مطالبات پیمانکاران این پروژه به ۴ هزار و ۵۰ میلیارد ریال می‌رسد. اعتبار موردنیاز برای تکمیل تمام قطعات در دست اجرای این طرح، ۲۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

در حوزه شمال استان، احداث باند دوم اردبیل-مشگین‌شهر-اهر به طول ۹۳ کیلومتر در محدوده استان اردبیل در حال انجام است. از این مسیر، ۵۰ کیلومتر از حدفاصل اردبیل-مشگین‌شهر تکمیل شده و ۸ کیلومتر باقی‌مانده به همراه ۱۶ کیلومتر از جاده اهر-مشگین‌شهر در دست اجراست.

احداث باند دوم سه‌راهی رضی-گرمی-بیله‌سوار به طول ۱۳۹ کیلومتر، یکی دیگر از پروژه‌های مهم استان است که تاکنون ۳۳ کیلومتر آن تکمیل شده و ۳۵ کیلومتر دیگر در حال اجراست. مطالبات پیمانکاران این طرح ۸۰۰ میلیارد ریال بوده و برای تکمیل آن ۴۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

توسعه راه‌های شمال استان از اولویت‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل است. احداث باند دوم سه‌راهی مشگین‌شهر-سه‌راهی سربند به طول ۱۳۷ کیلومتر، که عملیات اجرایی ۴۰ کیلومتر از سمت پارس‌آباد با پیشرفت بالای ۵۵ درصد در دست اجرا بوده و ۲۷ کیلومتر از سمت مشگین‌شهر نیز اخیراً به پیمانکار واگذار شده است. مطالعات ۷۰ کیلومتر باقی‌مانده انجام شده و برای تکمیل آن ۵۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

چهارخطه اصلاندوز-سربند-پارس‌آباد-بیله‌سوار به طول ۱۰۶ کیلومتر، یکی دیگر از طرح‌های مهم استان است که تاکنون ۱۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و ۱۰ کیلومتر دیگر در مرحله تکمیل است. احداث چهارخطه انگوت-قره‌آغاج نیز در قالب این طرح در دست اجراست و مطالعات محدوده پارس‌آباد-بیله‌سوار و سربند-اصلاندوز به طول ۸۰ کیلومتر نیز انجام شده است. مطالبات پیمانکاران این طرح یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده و برای تکمیل آن ۳۳ هزار میلیارد ریال نیاز است.

تونل شمالی حیران و راه‌های دسترسی آن به طول ۲.۷ کیلومتر، یکی دیگر از پروژه‌های ملی و شاخص استان است که در حال حاضر تمام عملیات حفاری، لاینینگ تونل و بخشی از روسازی داخل تونل اتمام یافته و در مرحله تکمیل روسازی و اجرای راه‌های طرفین است. در صورت تأمین اعتبار، این پروژه در ۶ ماهه نخست سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

احداث کنارگذر اردبیل به طول ۵۷ کیلومتر، از دیگر پروژه‌های مهم استان است که تاکنون ۷ کیلومتر آن در ۲ باند آسفالت اجرا شده و ۴ کیلومتر دیگر در دست اجراست.

تخصیص این حجم از اعتبار به پروژه‌های راهسازی استان اردبیل، نشان از عزم جدی دولت چهاردهم برای توسعه زیرساخت‌های این منطقه و رونق اقتصادی آن دارد. انتظار می‌رود با تکمیل این پروژه‌ها، شاهد تحولی چشمگیر در حوزه حمل‌ونقل و رفاه مردم استان باشیم.

نوین بار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *