فرماندار ویژه تنکابن با نگاهی به چالشهای پرشمار پیش روی طرح عظیم آزادراه چالوس-رامسر، ساخت یک جاده ساحلی را به عنوان کارآمدترین و سریعترین راه حل برای پایان دادن به معضل ترافیک طاقتفرسا در غرب استان مازندران معرفی کرد. این مقام مسئول معتقد است، تمرکز بر تکمیل بزرگراه تهران-چالوس و احداث یک جاده ساحلی یکپارچه از چالوس تا رامسر، میتواند بار ترافیکی سنگین این منطقه را به طور چشمگیری کاهش دهد.
مرتضی شکوهی در نشست شورای اقتصادی استان مازندران که در نوشهر برگزار شد، با اشاره به پیچیدگیهای فنی و سرمایهگذاری هنگفت مورد نیاز برای آزادراه چالوس-رامسر، اظهار داشت: این پروژه که شامل حدود ۸۰ کیلومتر تونل و ۱۱ کیلومتر پل است، نیازمند سرمایهگذاری عظیمی است. اگرچه پیشبینی شده ۹۰ درصد این اعتبار توسط کنسرسیومی از چند بانک تامین شود، اما با توجه به تجربیات پروژههای مشابه مانند بزرگراه تهران-شمال و جاده الموت-تنکابن به قزوین، به نظر میرسد تحقق این طرح در کوتاهمدت با ابهامات جدی روبرو باشد.
وی در ادامه، پیشنهاد مشخص و عملیاتی خود را اینگونه تشریح کرد: بهترین راهکار برای گرهگشایی از ترافیک غرب مازندران، تکمیل هرچه سریعتر بزرگراه تهران به چالوس و در کنار آن، احداث یک جاده ساحلی پیوسته از چالوس تا رامسر است. این اقدام، با ایجاد یک مسیر موازی و جذاب، میتواند بار ترافیکی مسیر فعلی تهران-چالوس و به ویژه محور پرتردد چالوس-رامسر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و تسهیل تردد را برای ساکنان و گردشگران به ارمغان آورد.
فرماندار تنکابن با اشاره به فرصت بینظیری که ناشی از پسروی آب دریای خزر در سواحل مازندران ایجاد شده است، تصریح کرد: در حال حاضر، یک مسیر آفرودی طبیعی از پلاک یک تا سنگ چین در محدوده تنکابن ایجاد شده است که خوشبختانه نیازی به آزادسازی املاک حریم ساحلی ندارد. این ویژگی منحصربهفرد میتواند روند اجرای پروژه جاده ساحلی را با سرعت چشمگیری به پیش ببرد و از موانع احتمالی تملک اراضی جلوگیری کند.
وی با بیان اینکه شهرستانهای عباسآباد و تنکابن این موضوع را به طور جدی در دستور کار خود قرار دادهاند، افزود: در شهرستان تنکابن، قطعهای به طول ۱۲ کیلومتر از منطقه ولیآباد تا شیرود برای احداث جاده ساحلی در اولویت قرار دارد. همچنین، عملیات ساخت پل چهارم چشمه کیله نیز آغاز شده است و با هماهنگیهای صورت گرفته بین سازمانهای منابع طبیعی، محیط زیست، استانداری و اداره راه، امکان بازگشایی و تکمیل این مسیر ساحلی وجود دارد.
فرماندار ویژه تنکابن خاطرنشان کرد: اگر شهرستانهای چالوس، عباسآباد و تنکابن با یک رویکرد همافزا بر روی این پروژه ساحلی متمرکز شوند و آن را به صورت یکپارچه به یکدیگر متصل کنند، معضل ترافیک آزاردهنده غرب مازندران تا حد زیادی مرتفع خواهد شد. وی با اشاره به تجربیات گذشته، یادآور شد که پروژههای مشابهی در دولتهای پیشین با همکاری بخش دولتی و خصوصی آغاز شده بودند اما متاسفانه به سرانجام نرسیدند و بر ضرورت عزم جدی و پیگیری مستمر برای تحقق این طرح تاکید کرد.
شکوهی با تشریح مزایای متعدد احداث جاده ساحلی، تاکید کرد: این پروژه علاوه بر حل مشکل ترافیک، دارای جاذبه گردشگری بسیار بالایی است و میتواند به رونق صنعت توریسم در منطقه کمک شایانی کند. همچنین، هزینههای اجرای این طرح به مراتب کمتر از پروژه آزادراه با تونلهای متعدد است. این مسیر یک راهکار عملی و دستیافتنی است، نه یک رویای دور از دسترس، و با اراده جدی میتوان ظرف مدت کوتاهی آن را به مرحله اجرا رساند.
استان مازندران با دارا بودن ۱۵ شهرستان ساحلی و صدها کیلومتر نوار ساحلی، از ظرفیتهای گردشگری بیشماری برخوردار است. شهرستانهایی مانند محمودآباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی و بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر ساحل قابل شنا، از جمله شاخصترین شهرستانهای مرکزی استان در زمینه گردشگری ساحلی به شمار میروند. تکمیل جاده ساحلی در غرب استان میتواند این ظرفیتها را به طور موثرتری به هم متصل کرده و یکپارچه سازد و یک قطب گردشگری ساحلی جذاب و پر رونق در این منطقه ایجاد کند.
بهبود کیفیت جادهها: اجرای ۱۲ کیلومتر آسفالت در محور شازند-ازنا
محور کاشان به برزک برای تکمیل به 5000 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد