پروژه راه آهن کرمانشاه-خسروی به عنوان یکی از مهمترین پروژههای زیرساختی کشور، با هدف اتصال شبکه ریلی ایران به مرزهای غربی و تسهیل در حمل و نقل کالا و مسافر در حال اجرا است. این پروژه که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است، تاکنون ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با تزریق منابع مالی جدید از محل استجازه مقام معظم رهبری، قرار است در مدت چهار سال به بهرهبرداری برسد.
این خط آهن به طول ۲۶۳ کیلومتر، از کرمانشاه آغاز شده و پس از عبور از اسلام آبادغرب، به مرز خسروی متصل میشود. تکمیل این پروژه، علاوه بر ایجاد یک کریدور حمل و نقل مهم در غرب کشور، مزایای متعددی از جمله افزایش ظرفیت حمل و نقل کالا، کاهش هزینههای حمل و نقل، کاهش آلودگی هوا و تسهیل در سفر زائران به عتبات عالیات را به همراه خواهد داشت.
اتصال شبکه ریلی ایران به مرز خسروی، امکان ترانزیت کالا از طریق ایران به کشورهای همسایه مانند عراق و سوریه را فراهم خواهد کرد و به این ترتیب، به توسعه اقتصادی منطقه و افزایش درآمدهای کشور کمک خواهد کرد. همچنین، با توجه به نزدیکی مرز خسروی به عتبات عالیات، این خط آهن میتواند نقش مهمی در تسهیل سفر زائران به عتبات عالیات ایفا کند.
یکی از چالشهای پیش روی این پروژه، تأمین منابع مالی لازم برای تکمیل آن بوده است. با تصویب اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومانی از محل استجازه مقام معظم رهبری، این چالش تا حد زیادی مرتفع شده است.
در حال حاضر، زیرساختهای اولیه این خط آهن در دو مرحله در حال ساخت است. مرحله اول شامل ۱۱۵ کیلومتر از کرمانشاه تا اسلام آبادغرب و مرحله دوم شامل ۱۴۸ کیلومتر از اسلام آبادغرب تا مرز خسروی است. با توجه به پیشرفت فیزیکی قابل توجه این پروژه، میتوان انتظار داشت که در آینده نزدیک شاهد بهرهبرداری از این خط آهن باشیم.
تکمیل راه آهن کرمانشاه-خسروی، گامی مهم در راستای توسعه زیرساختهای حمل و نقل کشور و ایجاد یک کریدور ترانزیتی مهم در غرب کشور محسوب میشود. این پروژه علاوه بر مزایای اقتصادی، میتواند به توسعه گردشگری و افزایش ارتباطات بینالمللی ایران نیز کمک کند.
خدمات باربری نوین بار : اتوبار دروس | اتوبار هفت تیر | اتوبار شمس آباد | اتوبار فرجام