رئیس پلیس راهور فراجا در ششمین همایش بینالمللی مدیریت ایمنی و ترافیک، با انتقاد از بیتفاوتیها نسبت به موضوع ایمنی خودرو، گفت: فریاد میزنیم که خودروها باید ایمن باشند، اما اتفاقی رخ نمیدهد.
سردار سید تیمور حسینی در این همایش که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران و … برگزار شد، ضمن تشریح اهمیت توجه به ایمنی در سیستم حمل و نقل، بر لزوم همیاری و مشارکت همه آحاد جامعه در ارتقای این امر تاکید کرد.
وی با بیان اینکه ترافیک سیستمی است که با زندگی همه انسانها سروکار دارد، افزود: “همه ما فارغ از هر مسئلهای، کاربر این سیستم هستیم و به همین دلیل میتوانیم به شدت بر آن تاثیرگذاشته و از آن تاثیر بگیریم.”
حسینی با اشاره به دو هدف اصلی برگزاری این همایش، گفت: “هدف اول، استفاده از پشتوانه و مطالعه علمی برای ارتقای سیستم ترافیک و استفاده از نظر و ایده همه صاحب نظران در این حوزه است. پلیس راهنمایی و رانندگی ایران بیش از سی سال است که این مسیر را طی میکند و ارتباط نزدیکی با مجامع علمی دارد و میخواهیم همیشه به روز باشیم.”
وی دومین هدف را تلنگری به مخاطبان ترافیک عنوان کرد و گفت: “طیف اول مخاطبان، افرادی هستند که قدرت و علاقه دارند و حامی هستند. طیف دوم، افرادی هستند که قدرت دارند اما به ما علاقهای ندارند و این افراد کارشکن هستند. ما میخواهیم به ما اعتماد کنند و به ما هم فکری دهند تا برنامهها به خوبی هدایت شود. طیف سوم نیز علاقه دارند اما قدرت ندارند این افراد طرفداراند و تلاش میکنند با مثبت اندیشی به ما کمک کنند.”
رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه طیف چهارم افراد بیتفاوت هستند، افزود: “این افراد بسیار موثر هستند اما میگویند هیچ چیزی برایشان فرق ندارد. ۸۰ درصد افراد جامعه همین بیتفاوتها هستند که تصور میکنند هیچ نقشی در امور ندارند اما قطعا از همه بیشتر تاثیر دارند.”
حسینی ابراز امیدواری کرد که این همایشها باعث شود این افراد بیتفاوت در طیف های حامی و طرفدار قرار گیرند و میزان فوتیها و مصدومان در تصادفات رانندگی کاهش یابد.
او در ادامه به مسائل سهل و ممتنع در حوزه ترافیک اشاره کرد و گفت: “ساده است زیرا میدانیم در حوزه جادهها، خودروها، عامل انسانی و شرایط محیطی باید چه اتفاقاتی بیافتد که ترافیک خوبی داشته باشیم. اما ممتنع هم است زیرا به نظر میرسد هیچ ارادهای برای انجام آن وجود ندارد.”
حسینی با تاکید بر نقش حیاتی ایمنی خودرو در جلوگیری از تصادفات و حفظ جان افراد، گفت: “ما فریاد میزنیم که خودروها باید ایمن باشند، اما اتفاقی رخ نمیدهد.”
رئیس پلیس راهور فراجا همچنین بر لزوم طراحی جادههایی که خطای راننده را جبران کنند، تاکید کرد و گفت: “راههای ما باید بگونهای طراحی شوند که قادر باشد خطای راننده را جبران کند و بخشنده باشد نه اینکه خطای آن را چند برابر کند.”
او در ادامه به معضل ترافیک در کلانشهرها اشاره کرد و گفت: “تنها در تهران بالغ بر ۲۰ میلیون جابه جایی روزانه داریم. همچنین ما روزانه بیش از یک ساعت در ترافیک میمانیم. یعنی ۲۰ میلون نفر – ساعت روزانه هشت هزار و۵۰۰ نفر – سال را در ترافیک مانده و این وقت طلا را از دست میدهیم.”
حسینی با بیان اینکه مسئله ما در شهرهای بزرگ فقط حجم ترددها نیست و نظم ترافیک است، افزود: “ترافیک ما سنگین و نامنظم است ولی در دنیا اینجوری نیست. مردم از بی نظمی بیشتر از ترافیک خسته و آزرده میشوند. مشکل ترافیک ما بی نظمی است و باید منظمش کنیم. در دل نظم بخشی سرعت ترافیک و روان سازی نیز خواهیم داشت.”
رئیس پلیس راهور فراجا در پایان سخنان خود با تاکید بر ضرورت استفاده از زبان علمی برای گفتگو با مردم در خصوص مسائل ترافیکی، گفت: “مثلا مردم باید بدانند که اگر در یک محور سرعت ۹۰ کیلومتر است و آنان ۱۲۰ کیلومتر هم بروند در گلوگاههای جلوتر گیر کرده و زمانشان بیشتر تلف میشود و ما این را باید با زبان علمی به مردم توضیح دهیم. اگر پلیس این حرفها را بزند شاید مردم گوش نکنند اما اگر از زبان علمی با مردم صحبت شود آنها باور کرده
با احترام ، نوین بار
خدمات نوین بار : قنات کوثر ؛ اتوبار مدائن ،اتوبار حکیمیه ، اتوبار تهران نو