آزادراه شیراز-اصفهان: قطعه 7 تا آذر زیر بار ترافیک می‌رود، اما تامین مالی قطعات بعدی چالش دارد

رئیس هیات مدیره شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه اصفهان- شیراز از اتمام قطعه 7 این آزادراه تا آذر ماه سال جاری خبر داد.

به گفته رضا محمدیان، مدیرعامل این شرکت، برای ساخت این قطعه 12.8 کیلومتری به 1400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون 800 میلیارد تومان آن تامین شده است.

وی با بیان اینکه سهم وزارت راه و شهرسازی در ساخت این قطعه 70 درصد و سهم شرکت احداث 30 درصد است، گفت: اگر وزارت راه سهم خود را به موقع تخصیص دهد، قطعه 7 تا آذر ماه به زیر بار ترافیک می‌رود و در ادامه قطعه 8 که شیراز را به بوشهر متصل می‌کند، به احداث می‌رسد.

محمدیان بزرگترین محدودیت برای اتمام قطعات 7 و 8 آزادراه شیراز-اصفهان را تامین مالی عنوان کرد و گفت: برای حل این مشکل می‌توان از ظرفیت مولدسازی و تهاتر اموال مازاد دولت استفاده کرد.

وی همچنین از برگزاری مزایده‌ای در 23 اردیبهشت ماه سال جاری برای واگذاری برخی از اموال مازاد دولت خبر داد که خریدار نداشت.

به گفته محمدیان، در حال حاضر نرخ عوارضی آزادراه شیراز-اصفهان نهایی نشده، اما برآوردها نشان می‌دهد که بین 30 تا 40 هزار تومان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه اصفهان- شیراز در ادامه به افزایش 5 برابری هزینه‌های ساخت آزادراه در 5 سال اخیر اشاره کرد و گفت: بازگشت سرمایه این پروژه بین 14 تا 18 سال است.

وی با بیان اینکه در 7 ماه گذشته هیچ عوارضی از این آزادراه دریافت نشده، گفت: طبق برآوردهای تقریبی، درآمد روزانه از عوارضی این آزادراه حدود 1.2 میلیارد تومان است.

حسین مینایی، رئیس هیات مدیره شرکت احداث و نگهداری آزادراه شیراز – اصفهان نیز با اشاره به مدت زمان طولانی بازگشت سرمایه پروژه‌های آزادراهی، گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه به دلیل بازگشت طولانی‌مدت سرمایه، با استقبال بخش خصوصی مواجه نیست.

وی با بیان اینکه برای ساخت آزادراه شیراز-بوشهر تنها 25 درصد کار را قبول کرده‌اند و 50 درصد ساخت برعهده وزارت راه و شهرسازی است، گفت: ساخت 25 درصد دیگر مشتری ندارد.

مینایی تاکید کرد: این شرکت زیرمجموعه وزارت دفاع است اما از بودجه وزارت دفاع برای این پروژه‌ها استفاده نمی‌کنیم.

وی با اشاره به هزینه ماهانه 2.5 میلیارد تومانی نگهداری از این آزادراه، گفت: ضرورت دارد هر چه سریع‌تر عوارضی این آزادراه برقرار شود.

با احترام ، نوین بار

خدمات نوین بار : اتوبار ظفر ؛ اتوبار سهروردی ؛ اتوبار سیدخندان ؛ اتوبار دبستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *