این 5 خودرو، بهترین ماشین های اقتصادی برای سفر هستند

اصولاً صحبت از سفر اقتصادی که به میان می‎‌آید، اولین گزینه‌ای که برای دور زدن هزینه‌های سنگین به ذهنمان می‌رسد سفر با ماشین شخصی است. هم در مخارج صرفه جویی می‌کنید، هم حریم خصوصی‌تان رعایت می‌شود و نگران دردسرهای سفر با وسایل نقلیه عمومی نیستید. اما خودِ ماشین موردنظر شما هم ملاک مهمی است. اگر می‌خواهید لطفی در حق خودتان و جیب‌تان انجام بدهید، پیشنهاد می‌کنیم سراغ ماشین های اقتصادی برای سفر بروید.

نسل‌های قبلی ایران خودرو و سایپا، بسیاری از اتومبیل‌های چینی و مونتاژی، مخارج زیادی بابت سوخت و سرویس روی دست‌تان می‌گذارند. بنابراین باید مقرون به صرفه ترین ماشین برای سفر را بشناسید تا هنگام انتخاب یک خودرو برای اجاره یا خرید، بعداً با پشیمانی به حساب خالی‌تان خیره نشوید!

کدام ماشین ایرانی برای برای سفر مناسب تر است؟

وقتی می‌گوییم «ماشین های اقتصادی برای سفر» منظورمان دقیقاً ارزانقیمت‌ترین خودروی موجود در بازار نیست. ماشین‌هایی مانند پراید و خانواده تیبا شاید ارزانقیمت باشند و ظاهراً اقتصادی، اما طوری که باید و شاید محافظ جان و مال شما نخواهند بود.

در لیست امروز مقرون به صرفه ترین ماشین ها برای سفر را معرفی می‌کنیم که علاوه بر مخارج پایین در مقایسه با سایرین، هم جادار هستند هم ایمن. به علاوه در تست‌های تصادف و ارزیابی میزان مصرف سوخت نمره قابل قبولی دریافت کرده‌اند و می‎‌شود روی آنها به عنوان همسفرهایی قابل اطمینان حساب کرد.

دنا

یکی از محبوب‎‌ترین محصولات ایران خودرو که در سال 95 بازار رنگ آن را به خود دید، دنا بود. از زمان رونمایی تا به حال، تیپ‎‌های متعددی از دنا معرفی شده‌اند که شامل دناپلاس، دناپلاس توربوشارژر و نسخه اتومات آن هستند. چهره ایرانی این خودرو، روی پلتفرم فرانسوی پژو 405 سوار شده و شاید قدیمی بودن بیس ماشین، یک نقطه ضعف به نظر برسد. البته مهندسی‌های سنگینی که روی پیشرانه و سیستم ایمنی، آلیاژ بدنه و آپشن‌های دنا پیاده شده، آن را به یک گزینه مناسب برای خانواده‌ها و کسانی که عاشق سفرهای اکیپی هستند تبدیل می‌کند.

تیپ پلاس این خودروی عضلانی و خشن با پیشرانه EF7 مجهز به فناوری CVVT، قدرت 115 اسب بخار و تورک 157 نیوتن متر به غرش درمی‌آید و شتاب صفر تا 100 را در 13 و نیم ثانیه طی می‌کند. فضای جادار کابین، صندوق بزرگ و بدنه مستحکم باعث شده‌اند تا دنا به عنوان ایمن‌ترین و اقتصادی ترین خودرو در ایران برای مسافرت جا بیفتد.

شاهین

احتمالاً شاهین تنها گزینه در بین ماشین های اقتصادی برای سفر باشد که در تست‌های رسمی ECE شرکت کرده و موفق به دریافت امتیاز شده است. گذشته از آن، به گفته گروه صنعتی سایپا در ساخت این خودرو از آلیاژ مقاومی استفاده شده که در ضربات از پهلو نیز از سرنشینان حفاظت می‌کند. تیپ‌های دنده‌ای و اتوماتیک شاهین در بازار موجود هستند و گویا نسخه‌های آپشنال هم در برنامه رونمایی سایپا خواهند بود.

پیشرانه شاهین از موتور 8 سوپاپه M15 با قدرت 110 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن متر بهره می‌برد و برای جبران شتاب، یک موتور توربوشارژ نیز تنگ داستان قرار گرفته است. خروجی نهایی موتور، در مجموع در مقابل سدان‌هایی مانند دنا و تارا پلاس حرف چندانی برای گفتن ندارد اما برای یک سفر آرام و ایمن کفایت خواهد کرد.

خانواده تارا

از زمان رونمایی از تارا تا همین حالا کامنت‌های انتقادی متنوعی به سمت این سدان شلیک شده‌اند؛ از عجولانه بودن طراحی و ایراد به گرافیک چراغ‌های عقب و جلو گرفته تا قدیمی بودن پلتفرم ماشین. با این حال، تارا در عمل نشان می‌دهد که پیشرانه نسبتاً قدرتمند و ایمنی قابل قبولی دارد و بنابراین می‌توان روی آن به عنوان یکی از ماشین های اقتصادی برای سفر حساب باز کرد. تا سال 1403، 5 تیپ مختلف از تارا عرضه شده‌اند که همگی از موتور بهبود یافته TU5P با قدرت 113 اسب و گشتاور 144 نیوتن متر بهره می‌برند.

با توجه به مجموعه آپشن‌های رفاهی و ایمنی تارا از جمله کروز کنترل، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، می‌توانیم بگوییم که با بهترین خودرو ایرانی از نظر قیمت برای سفر طرف هستیم. مصرف سوخت ترکیبی تارا 7.0 لیتر در 100 کیلومتر گزارش شده و می‌تواند در مسافرت‌های طولانی، به صرفه جویی در مصرف سوخت کمک شایانی نماید.

رانا پلاس

نسخه ایرانیزه و ارزان شده پژو 206 که از بغل یادآور فرانسوی نوستالژیک و جوان پسند است و از جلو می‎گوید «سلام، من فرزند ایران خودرو هستم». این سدان خانوادگی جادار که در مقایسه با 206 فضای کابین و صندوق بیشتری ارائه می‌دهد، از سال 92 تا به امروز در خیابان‌های کشور حضور دارد. مصرف سوخت پایین (6.6 لیتر در 100 کیلومتر)، قدرت 103 اسب بخار و 142 نیوتن متر گشتاور، باعث شده تا بتوانیم رانا پلاس را در جمع ارزان ترین ماشین های ایرانی برای سفر نام ببریم.

رانا در دو تیپ لو آپشن EL و نسخه تقریباً آپشنال LX ارائه می‌شود. در نسخه فول امکاناتی مانند کروز کنترل، ترمزهای ABS و EBD و دو ایربگ وجود دارند که ایمنی تقریباً قابل قبولی برای این خودرو ارائه می‌دهند. با توجه به اینکه رانا به عنوان یک سدان ارزانقیمت در بازار داخلی عرضه می‌شود، در مقایسه با خودروهایی مانند ساینا و تیبا 2 قابل اطمینان‌تر بوده و می‌تواند گزینه‌ خوبی برای انتخاب اقتصادی ترین اتومبیل ایرانی بازار برای مسافرت باشد.

ال 90

یکی از کم استهلاک ترین خودروها برای سفر که به هیکل درشت، چهره زشت اما قدرت بالا و ایمنی قابل قبولش معروف است. رنو لوگان معروف به ال 90 یا تندر 90 در بازار ایران، شاید چهره خیلی لوکسی نداشته باشد اما برای خانواده‌های پرجمعیتی که عاشق مسافرت (به خصوص از جاده‎‌های ناهموار و خاکی) هستند، یکی از بهترین ماشین های اقتصادی برای سفر خواهد بود. اخیراً کوشیده شده ایرادهایی که پیشتر به این خودرو وارد بود (از جمله هندلینگ خشک، تعلیق آزاردهنده و ارگونومی غیراستاندارد صندلی‌ها) رفع شوند.

موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپه با 105 اسب بخار و تورک 140 نیوتن متری، با گیربکس 5 دنده‌ای ارائه می‌شود و برای هیکل مقرون به صرفه ترین ماشین برای سفر کاملاً قابل قبول است. یکی از بزرگترین مزایای تندر 90 در مقایسه با بسیاری از خودروهای اقتصادی دیگر، سازگاری هیولاوار آن با بنزین کم کیفیت، شرایط اقلیمی سخت ایران و ناهمواری جاده‌هاست. مصرف سوخت 6.9 لیتر در 100 کیلومتر هم عددی است که در نوع خودش تقریباً مطلوب به شمار می‌آید.

بهترین ماشین های اقتصادی برای سفر را از کجا اجاره کنیم؟

همانطور که در ابتدای گزارش اشاره کردیم، انتخاب ماشین های اقتصادی برای سفر صرفاً به جنبه مالی داستان ختم نمی‌شود. شاید تیبا 2 شما در ظاهر کم خرج به نظر بیاید، اما کمی که در بحر قضیه بروید و جوانبی مانند هزینه سوخت، استهلاک سریع و (خدای ناکرده) هزینه تعمیرات در صورت خسارت را درنظر بگیرید، متوجه خواهید شد ارزان‌ترین ماشین‌های بازار لزوماً کم خرج ترین ماشین برای سفر نیستند.

این را نگفتیم که بی‌خیال سفر با ماشین شخصی شوید! نظرتان چیست که لیستی از خودروهای متنوع ایرانی و خارجی را پیش رو داشته باشید و با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه هر ماشینی که خواستید برای مدت دلخواه در اختیار بگیرید؟ شرکت اجاره خودرو سپریس دقیقاً همین خدمت را برای شما ارائه می‌دهد. ناوگان این مؤسسه علاوه بر ماشین‌هایی که در بالا معرفی کردیم، امکان اجاره ماشین مسافرتی از هر کلاس و مدلی که بخواهید را برای شما فراهم کرده است.

در سپریس خبری از کاغذبازی و دوندگی‌های اذیت کننده برای اجاره ماشین نیست. شما به عنوان مهمان در هر استان کشور که باشید، می‌توانید در سایت ثبت نام می‌کنید و برای اجاره هر خودرویی که به بهترین شکل پاسخگوی توقعات شماست درخواست می‌دهید. در سپریس برای اجاره خودرو در اصفهان، شیراز، رشت، کرمان و… در کمتر از یک ساعت، کارشناسان سپریس پاسخگوی شما خواهند بود و بعد از تایید میزبان، قرارداد به صورت اینترنتی برای شما ارسال خواهد شد. تنها با چند حرکت می‌توانید قرارداد را به طور الکترونیکی امضا کنید، هزینه را بپردازید و برای تحویل گرفتن خودرو قرار بگذارید.

البته مزایای اجاره ماشین با مؤسسه سپریس اینجا ختم نمی‌شود. سپریس حتی در خارج از ایران نیز همراه شما است. سپریس خدمات اجاره خودرو در عمان، دبی و استانبول را نیز ارائه میدهد. تیم ساپورت از ابتدا تا انتهای سفر هوای شما را دارند. پاسخگوی سؤالات‌تان هستند و با ارائه پکیج جامع بیمه خودرو اجاره‌ای، از شما و ماشین امانتی در مقابل خسارات احتمالی تحت پوشش بیمه حفاظت خواهد شد.

جمع بندی

انتخاب خودروی مناسب و اقتصادی برای مسافرت‌های طولانی، نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه‌ها و افزایش راحتی و ایمنی سفر ایفا می‌کند. با انتخاب ماشین های اقتصادی برای سفر خیالتان راحت خواهد بود که با مصرف بهینه سوخت و استهلاک پایین، هزینه‌های سفر به حداقل خواهند رسید. به علاوه امکانات رفاهی قابل قبول و ایمنی بالا، تجربه‌ای لذت‌بخش و بی‌دغدغه برای شما فراهم می‌کنند.

خودروهایی که در لیست امروز معرفی کردیم، همگی در ناوگان سپریس آماده اجاره هستند. حتی اگر قصد یک ماشین مقرون به صرفه برای سفر خریداری کنید، می‌توانید ابتدا ماشین موردنظر را برای یک سفر امتحانی از سپریس اجاره نمایید. این امکان به شما کمک می‌کند تا قبل از خرید نهایی، عملکرد خودرو را در شرایط واقعی و سفرهای متنوع بسنجید.

 

این مقاله یک رپورتاژ آگهی است و مسئولیت محتوای آن با سفارش دهنده رپورتاژ می باشد. نوین بار مسئولیتی در خصوص محتوا و خدمات معرفی شده ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *