همکاری روسیه و ازبکستان در حوزه‌های تجاری و اقتصادی: مهم‌ترین توافقات چهارمین نشست کمیسیون مشترک

معرفی همکاری‌های مشترک بین روسیه و ازبکستان

در گزارشی از بیشکک، خبرنگاران فارس اعلام کردند که نخست‌وزیر روسیه، میخائیل میشوستین و نخست‌وزیر ازبکستان، عبدالله عارف‌اف در چهارمین نشست کمیسیون مشترک خود در مورد همکاری‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، علمی، فنی، فرهنگی و بشردوستانه گفت‌وگو کردند.

توسعه روابط تجاری و اقتصادی

میشوستین با اشاره به اهمیت ازبکستان به عنوان یکی از شرکای اصلی روسیه در منطقه آسیای مرکزی تأکید کرد. او اعلام کرد که در گذشته‌ی ژانویه تا ژوئیه 2023، گردش مالی تجاری متقابل بین این دو کشور به حدود 470 میلیارد روبل (4.8 میلیارد دلار) رسیده و بیش از 80 نهاد روسی با شرکای ازبکستانی روابط تجاری و اقتصادی دارند.

همکاری مسکو - تاشکند
همکاری مسکو – تاشکند

نوسازی زیرساخت‌های فرودگاهی و تعامل در زمینه‌های جدید

نخست‌وزیر روسیه اظهار داشت که سرمایه‌گذاران این کشور آماده‌اند در نوسازی زیرساخت‌های فرودگاهی ازبکستان شرکت کنند. او همچنین اعلام کرد که دو کشور قصد دارند همکاری‌ها را در زمینه توسعه کریدور بین‌المللی شمال-جنوب افزایش دهند.

همکاری در زمینه انرژی

میشوستین تأکید کرد که بخش انرژی یکی از اولویت‌های همکاری دو کشور است. او اعلام کرد که یک مجتمع جدید پردازش گاز مدرن در گروه میادین «کندیم» ایجاد می‌شود و همچنین میادین «شخپختی» و «دزل» نیز توسعه خواهند یافت.

تسهیلات حمل و نقل بین‌المللی

نخست‌وزیر ازبکستان نیز اعلام کرد که او از توسعه یکی از شریان‌های حمل و نقل اصلی قاره اوراسیا، یعنی کریدور بین‌المللی شمال-جنوب حمایت می‌کند. او ابراز خواسته کرد که مشترک کریدور حمل‌و‌نقل جدید بلاروس – روسیه – قزاقستان – ازبکستان – افغانستان – پاکستان راه‌اندازی شود.

تسهیلات برای مهاجران کارگری

همچنین، طرفین در این نشست به موضوع مهاجران کارگری نیز پرداختند. عارف‌اف انتظار خود را از تصمیمات روسیه در مورد تأمین حقوق بازنشستگی متقابل برای شهروندان دو کشور بیان کرد و نخست‌وزیر ازبکستان هم خواستار تسریع در افتتاح دفاتر نمایندگی اداره مهاجرت کار خارجی ازبکستان در مناطق روسیه شد.

در پایان نشست، مقامات دو کشور پنج سند مهم را امضا کردند، که نشان‌دهنده تعهدات مشترک در حوزه‌های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی و اجتماعی بودند. این توافقات نشان از تصمیم هر دو کشور برای توسعه روابط بیشتر و تعاملات فعال در منطقه دارد.

 

با تشکر / نوین بار 

 


 

خدمات نوین بار : اتوبار فرمانیه / اتوبار نیاوران / اتوبار قیطریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *