برای درک اهمیت این اقدام کافی است بدانیم طبق گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تکمیل باند دوم جادههای بینشهری میتواند تا ۶۰ درصد از تصادفات منجر به فوت را کاهش دهد. علاوه بر این، با نصب گاردریل مرکزی و اجرای آسفالت جدید، میانگین سرعت سفر در این بخش از ۶۰ به ۸۰ کیلومتر در ساعت میرسد و زمان عبور و مرور تا ۵ دقیقه کاهش مییابد.
جزئیات فنی و زمانبندی اجرا
- طول کل محور (بهجز ورودی جهرم): ۲۵ کیلومتر
- وضعیت پیشرفت تا کنون: ۱۰ کیلومتر آماده و امروز ۵ کیلومتر جدید به بهرهبرداری رسید
- حجم اعتبار: ۱۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافته توسط وزارت راه و شهرسازی
- مرحله بعد: اهلیتسنجی و انتخاب پیمانکار برای تکمیل ۱۰ کیلومتر باقیمانده
دستاوردهای کلیدی برای شهروندان
- کاهش چشمگیر تصادفات مستقیم (بهویژه برخورد با خودروهای مقابل)
- تسهیل بار ترافیکی و جلوگیری از ایجاد گلوگاه در ساعات اوج تردد
- افزایش ایمنی با استفاده از جداکنندههای میانی و سیستمهای روشنایی منطبق با استانداردهای ملی
- رونق اقتصادی: کوتاهتر شدن مسیر جابهجایی کالا و مسافر، مطابق مطالعه بانک جهانی که نشان میدهد هر یک درصد کاهش زمان سفر، ۰.۳ درصد رشد اقتصادی به همراه دارد
افتتاح این بخش از باند دوم جهرم–قیر، علاوه بر بهبود کیفیت حملونقل جادهای، گامی موثر در مسیر توسعه پایدار منطقه و افزایش رفاه شهروندان خواهد بود.
مجله حمل و نقل و باربری نوین بار
محور ارتباطی ایلام-ملکشاهی در مسیر چهارخطه شدن کامل؛ گامی مهم در توسعه زیرساختهای غرب کشور
انتصاب بازرسان ویژه در ۹ پایانه مرزی برای نظارت بر خدمات اربعین ۱۴۰۴
تصویب ۵ طرح حیاتی برای افزایش ایمنی جادههای قم؛ نقاط حادثهخیز در اولویت!
علیرضا سبحانی
او فارغالتحصیل رشته مدیریت حمل و نقل است و فعالیت حرفهای خود را از سال ۱۳۹۴ به عنوان نویسنده در یک وبلاگ تخصصی درباره حمل و نقل شهری آغاز کرده است. وی پس از کسب تجربه، به مجلات و وبسایتهای معتبر در این حوزه پیوست و در حال حاضر، دبیر سرویس اخبار حمل و نقل در یک مجله تخصصی این صنعت است.